تاریخ: ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۰۰
بازدید: ۱۸۳
کد خبر: ۲۲۹۴۴۷
سرویس خبر : انرژی

توسعه کلان‌شهر اهواز، خارج از محدوده میدان نفتی انجام شود

‌می‌متالز - معاون مهندسی نفت مدیریت امور فنی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به اینکه میدان نفتی اهواز سومین میدان نفتی دنیا محسوب می‌شود گفت: به واسطه برخورداری این میدان از ۶۵ میلیارد بشکه نفت درجا، حفظ حریم اراضی آن تضمین کننده منافع ملی کشور است.

به گزارش می‌متالز، رامین روغنیان سه شنبه شب در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه خوزستان با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر اینکه حریم اراضی نفت مانع توسعه کلانشهر اهواز شده است بیان‌داشت: میدان نفتی اهواز به عنوان سومین میدان بزرگ جهان دارای ۶۵ میلیارد بشکه نفت درجا است که برآورد‌ها حاکی از قابلیت برداشت ۲۵ میلیارد از این ظرفیت (۶۵ میلیارد بشکه) است.

وی ادامه‌داد: در حال حاضر روزانه ۷۰۰ هزار بشکه نفت از این میدان عظیم در حال برداشت است و به واسطه موانعی که به بهانه درخواست ایجاد ابنیه بر روی مخازن این میدان نفتی وجود دارد، ظرفیت کامل برای استخراج از این میدان محقق نشده است.

معاون مهندسی نفت مدیریت امور فنی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب یادآورشد: ظرفیت تعیین شده برای استخراج از این میدان نفتی، ۹۰۰ هزار بشکه در روز است که تاکنون محقق نشده است.

وی با اشاره به اینکه این میدان نفتی در شمال اهواز قرار دارد افزود: شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب درخواست دارد که توسعه سرمایه‌گذاری در دیگر مناطق مجاور این میدان صورت گیرد.

این مقام مسئول در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب یادآورشد: بخشی از این میدان نفتی در شمال اهواز بین پلیس راه قدیم و جدید اندیمشک به وسعت ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر قرار دارد و متاسفانه اصرار‌های زیادی برای اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری در این محدوده عنوان می‌شود.

روغنیان ادامه داد: این درحالی است که امکان انجام این سرمایه گذاری‌ها در دیگر نقاط مجاور با این میدان نفتی قابل اجرا است.

معاون مهندسی نفت مدیریت امور فنی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به برخی ادعا‌ها مبنی بر اینکه همزمان با ایجاد ابنیه‌های مربوط به طرح‌های سرمایه‌گذاری در محدوده میدان نفتی اهواز امکان برداشت نفت از طریق تکنولوژی‌های نوین برابر با ظرفیت تعیین شده امکان‌پذیر است بیان‌داشت: منظور از چنین ادعایی، انجام استخراج نفت از طریق چاه‌های افقی است، اما باتوجه به شرایط تحریمی چنین امری باعث افزایش هزینه‌های مازاد در صنعت نفت می‌شود.

وی بیان‌داشت: برداشت نفت از طریق چاه‌های افقی نسبت به چاه‌های عمودی علاوه بر اینکه تعمیرات مربوطه را با دشواری و هزینه‌های زیادی همراه خواهد کرد، باعث تحمیل هزینه چهار میلیون دلاری حفاری (بابت حفر هر چاه) خواهد شد.

روغنیان با بیان اینکه توجیه اقتصادی فعالیت‌های سرمایه‌گذاری در اجرای طرح‌های اقتصادی همواره باید مورد توجه قرار گیرد گفت: به عنوان مثال یکی از تقاضا‌ها برای انجام طرح‌های سرمایه‌گذاری اختصاص زمین مورد نیاز برای فروش ماشین آلات است که در صورت موافقت با آن، ظرفیت میدان برای حفاری چاه‌های نفتی کاهش می‌یابد.

معاون مهندسی نفت مدیریت امور فنی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب یادآورشد: باید توجه داشت که وضعیت میدان‌های نفتی از شرایط فنی و تخصصی ویژه‌ای برخوردار است که چشم انداز‌های توسعه‌ای را نیز دربرمی گیرد؛ لذا تحمیل هزینه‌های مازاد به این صنعت باعث تضعیف منابع مالی کشور خواهد شد.

بر اساس این گزارش، در نشست شامگاه سه شنبه شورای برنامه ریزی و توسعه خوزستان، حفظ حریم اراضی نفتی از سوی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به عنوان موانع توسعه سرمایه گذاری عنوان شد؛ در حالی که وزیر نفت در سفر اخیر خود به استان خوزستان از انجام بررسی‌ها برای بازنگری در حریم اراضی نفتی خبر داد.

همچنین پیش از این به واسطه مجاورت بعضی از پروژه‌های عمرانی و راه سازی با تاسیسات و حریم اراضی نفتی، بروز برخی حوادث باعث بروز تلفات جانی شده است.

 

منبع: ایران پترونت

عناوین برگزیده