تاریخ: ۰۴ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۲۹
بازدید: ۲۱۳
کد خبر: ۲۲۹۴۷۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در جلسه بررسی تسهیلات طرح احیا، فعالسازی و توسعه معادن کوچک مقیاس استان آذربایجان غربی مطرح شد

ضرورت حمایت اقتصادی و فنی برای توسعه و تداوم فعالیت‌های معدنی در آذربایجان غربی

‌می‌متالز - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی با اشاره به شرایط اقلیمی این استان و تاکید بر اهمیت حوزه معدن و فعالیت‌های معدنی گفت: از مهم‌ترین نیاز‌های معادن کوچک مقیاس استان آذربایجان غربی تأمین ماشین آلات معدنی است.

به گزارش می‌متالز، غلامرضا بابایی در جلسه بررسی در خواست‌های تسهیلات طرح احیاء، فعالسازی و توسعه معادن کوچک مقیاس استان آذربایجان غربی اظهار داشت: با توجه به شرایط خاص استان از جمله مرزی بودن، زیست محیطی و منابع طبیعی بخصوص وجود پوشش‌های گیاهی و گون در اکثر نقاط استان، فعالیت‌های معدنی کمی سخت می‌کند که البته با تعاملات بین دستگاه‌های ذیربط استان وجود بیشتر موانع معدنکاران حل شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی افزود: با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی کشور، توسعه و ادامه فعالیت‌های معدنی در استان بخصوص برای معادن کوچک مقیاس بدون حمایت اقتصادی و فنی سخت است و سازمان بدنبال رفع موانع این معادن می‌باشد.

بابایی با بیان اینکه از مهم‌ترین نیاز‌های معادن کوچک مقیاس استان آذربایجان غربی تأمین ماشین آلات معدنی است خاطرنشان کرد: آذربایجان غربی با دارا بودن ۵۰۳ معدن دارای پروانه بهره‌برداری معتبر با ذخیره قطعی بیش از ۱۱۳ میلیون تن انواع مواد معدنی و ایجاد اشتغال مستقیم برای ۵ هزار و ۱۷۹ نفر، ۲۱۶ محدوده اکتشافی و ۵۶ معدن دارای گواهی نامه کشف معتبر با ذخیره قطعی بیش از ۲۳ میلیون تن انواع مواد معدنی از لحاظ تنوع مواد معدنی در رتبه‌های نخست کشور قرار دارد.

در ادامه این جلسه سیدرضا عظیمی، اظهار کرد: طرح احیاء، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس از سال ۱۳۹۸ در سراسر کشور آغاز و در حال اجرا می‌باشد و با هماهنگی‌های انجام شده بین دستگاه‌های ذیربط دولتی و بخش خصوص اجرای این طرح به نقطه عطف خود رسیده است.

مدیر اجرایی و دبیر هماهنگی طرح احیاء و فعال سازی معادن کوچک مقیاس افزود: اکنون این طرح به عنوان محور کار است به گونه‌ای که سرمایه گذار، معدن دار و پیمانکار کنار هم قرار می‌گیرند و ما بسته به نوع کارشان و با توجه به میزان سرمایه گذاری و با توجه به زمینه تخصصی که علاقه‌مند هستند در آن فعالیت کنند و همین طور معادن موجود، همه را کنار هم قرار می‌دهیم و در قالب جلسات مذاکره خیلی دوستانه آن‌ها را به تصمیم می‌رسانیم.

عظیمی با بیان اینکه اکتشاف تکمیلی می‌تواند معادن کوچک را به معادن بزرگ‌تر تبدیل کند، افزود: از نگاه ما معادنی که پروانه بهره برداری داشته و غیرفعال هستند یعنی زیرساخت آماده دارند، ولی کار نشده یا معادنی که زیر ظرفیت هستند و یا اینکه معادنی که مزیت نسبی استان هستند قابلیت سرمایه گذاری بر روی آن‌ها وجود دارد. گا‌ها ممکن است سازنده تجهیزات فرآوری معدنی کارخانه‌ای را در یک معدن ایجاد کند و بابت کارمزد آن از نتیجه محصول فرآوری شده معدن استفاده کند، در این صورت هم کارخانه ایجاد شده و هم معدن فعال خواهد شد.

مدیر اجرایی و دبیر هماهنگی طرح احیاء و فعال سازی معادن کوچک مقیاس به اهمیت نقش استارت آپ‌ها در هماهنگ کردن بین معدنکاران، سرمایه گذاران و پیمانکاران بیان داشت: ما در بخش معدن از جمله در برآورد قیمت معدن، برآورد کیفیت معدن، بررسی کیفیت ماده معدنی، قابلیت فرآوری داشتن ماده معدنی به لحاظ ارزیابی کارشناسی نیاز به یک زیرساخت مشخص داریم و این موارد نیازمند کار کارشناسی و توجه بیشتر هستند. جای خالی استارت آپ‌ها در این حوزه ملموس است. شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به عنوان محور انجام این کار از ایده‌های استارت آپی جدید استقبال می‌کند.
همچنین در بخش دیگر این جلسه قباد شاه کرمی گفت: این صندوق جهت حمایت از سرمایه گذاران و فعالیت‌های معدنی کشور راه اندازی شده است که خوشبختانه تا کنون در استان آذربایجان غربی ۱۴۷ بیمه نامه صادر شده است.

معاون فنی صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی تصریح کرد: و درسال جاری نیز یک فقره بیمه نامه به مبلغ ۱۴۹ میلیارد ریال برای یک واحد فرآوری مواد معدنی در شهرستان بوکان صادر گردیده است همچنین طرح‌های معرفی شده برای احیاء و فعالسازی نیز جزو بیمه نامه‌های صادره در استان می‌باشد.

در این جلسه تعدادی از درخواست‌های طرح احیا، فعالسازی و توسعه معادن کوچک مقیاس با حضور فعالان حوزه معادن و صنایع معدنی استان مورد بررسی قرار گرفت که منجر به اتخاذ تصمصمات مفیدی شد.

گفتنی است جلسه بررسی درخواست‌های تسهیلات طرح احیاء، فعالسازی و توسعه معادن کوچک مقیاس استان با حضور مدیر اجرایی و دبیر هماهنگی طرح احیاء و فعال سازی معادن کوچک مقیاس، معاون فنی صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی، رییس سازمان صمت استان آذربایجان شرقی، معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت این استان، رییس خانه معدن استان و فعالان بخش معدنی و صنایع معدن آذربایجان شرقی برگزار شد.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده