تاریخ: ۰۶ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۲۴
بازدید: ۱۷۶
کد خبر: ۲۲۹۸۲۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
یک فعال و کارشناس خبره معدن:

افزایش بی سابقه هزینه حفاری‌هایی اکتشافی، مشکل اصلی بخش معدن است/ امیدوار به گشایش اقتصادی و ثبات قیمت‌ها هستیم

‌می‌متالز - یک فعال و کارشناس حوزه معدن: افزایش بی سابقه هزینه حفاری‌های اکتشافی، اثرات منفی بر توسعه معادن و مشخص کردن ظرفیت‌های معدنی در کشور گذاشته و ما امیدواریم شاهد گشایش در سیستم اقتصادی کشور باشیم تا هر روز و هرماه قیمت‌ها تغییر نکنند. افزایش ۸ برابری حفاری‌های مغزه گیری طی ۲ سال گذشته و ۴ برابر شدن حفاری‌های سطحی نسبت به سال ۹۹، معضل و چالش بزرگ امروز بخش معدن است.

به گزارش می‌متالز، وحید صائب فر درخصوص مشکلات موجود برای انجام فعالیت‌های اکتشافی اظهار کرد: مشکلات مختلفی در بخش اکتشاف برای بهره برداران معدنی وجود دارد: مواردی مانند معارضین محلی، اخذ مجوزها، چالش‌ها و مشکلات با سازمان محیط زیست و منابع طبیعی و حتی چالش‌هایی که با سازمان انرژی اتمی برای فعالیت روی برخی از محدوده‌های معدنی وجود دارد، بار‌ها به آن‌ها اشاره و پرداخته شده؛ اما مهم‌ترین چالش امروز ما در بخش اکتشافات بالارفتن بسیار شدید هزینه برای عملیات حفاری است.

به گفته وی، در حال حاضر بزرگترین مشکل در انجام پروژه‌های معدنی، افزایش بی سابقه هزینه‌های حفاری است. ما دو نوع حفاری داریم یکی حفاری سطحی در حد ترانشه است که با استفاده از بیل مکانیکی انجام می‌شود که هزینه آن ۴ برابر شده است؛ چراکه در بهار ۹۹ هزینه کرایه بیل مکانیکی برای یک ساعت ۱۵۰ هزارتومان بود که این عدد امسال به ساعتی ۶۰۰ هزارتومان رسیده است. دلیل این امر افزایش زیاد قیمت قطعات و در نهایت هزینه تعمیر ماشین آلات است.

صائب فر ادامه داد: نوع دیگری حفاری، حفاری مغزه گیری است که اکنون در بدترین شرایط ممکن قرار گرفته است. زیرا هزینه فعالیت این بخش نیز طی ۲ سال ۸ برابر شده و از متر ۲۰۰ هزارتومان به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. این درحالیست که برای تعیین ذخیره به ویژه برای کانی‌های فلزی لازم است تا مغزه گیری انجام شود. در مجموع می‌توان گفت که این افزایش قیمت در زمینه حفاری اکتشافی تاثیرات بشدت منفی بر روی کار گذاشته است.

به گفته این فعال و کارشناس خبره بخش معدن، تعداد حفاران اکتشافی برای انجام حفاری مغزه گیری کم شده و آن‌ها به صورت انتخابی برای انجام حفاری اقدام میکنند. از سوی دیگر حفاران به سمت کارفرمایانی میروند که از لحاظ مالی توان پرداخت صورت هزینه‌ها را در زمان مقرر داشته باشند. دلیل این افزایش قیمتی نیز بالا رفتن بی سابقه قیمت قطعات مورد استفاده در دستگاه‌های حفاری است.

وی ادامه داد: محدوده معدنی که در ۲ سال گذشته می‌توانستیم با ۵۰۰ میلیون تومان حفاری آن را انجام دهیم اکنون هزینه حفاری به۲ میلیارد تومان رسیده است.

صائب فر ادامه داد: با افزایش هزینه‌های حفاری، برای محدوده‌ای به وسعت هزارمتر، تنها ۵۰۰ متر آن حفاری میشود و ظرفیت ذخیره بر همان اساس انجام و پروژه ناقص اجرا میشود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بهترین شرایط برای فعالان معدنی و به ویژه بخش اکتشاف این است که یک گشایش در سیستم اقتصادی و شرایط کشور ایجاد و ثبات قیمتی حاکم شود و روزانه و ماهانه شاهد افزایش قیمت‌ها نباشیم.

منبع: پایگاه خبری – تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده