تاریخ: ۰۶ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۰۲
بازدید: ۱۵۶
کد خبر: ۲۲۹۶۰۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در نیمه نخست امسال؛

حقوق دولتی معادن چهارمحال و بختیاری ۶ برابر رشد کرد

‌می‌متالز - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری از رشد ۶ برابری حقوق دولتی معادن استان در نیمه نخست امسال خبر داد و گفت: در این مدت هشت میلیارد و ۷۸۵ میلیون تومان حقوق دولتی برای معادن فعال استان تعیین شد.

به گزارش می‌متالز، سجاد رستمی افزود: از این میزان ۲ میلیارد و ۹۵۹ میلیون تومان آن به صورت نقد و مابقی آن به صورت اقساط از سوی بهره‌برداران فعال در حوزه معدن استان به حساب خزانه واریز می‌شود.

وی با بیان اینکه وصول این میزان بهره مالکانه در سال ۱۴۰۱ محقق می‌شود، تصریح کرد: اگرچه چهارمحال و بختیاری جزو استان‌های ثروتمند در حوزه معدن شناخته نمی‌شود، اما در حقوق دولتی معادن به نسبت مواد معدنی و جواز‌های تاسیس و بهره‌برداری از استان‌های نمونه در این حوزه به شمار می‌رود.

رستمی ادامه داد: حقوق دولتی یا بهره مالکانه سهمی است که دولت بابت بهره‌برداری و استخراج مواد معدنی از شخص بهره‌بردار دریافت می‌کند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه محاسبه حقوق دولتی معادن به‌روز شده است، تصریح کرد: نحوه دریافت حقوق دولتی به این شکل است که در ابتدا میزان بدهی هر بهره‌بردار تعیین و به وی اعلام می‌شود و سپس در فرصت تعیین شده باید نسبت به پرداخت آن اقدام شود.

رستمی در خصوص نحوه هزینه کرد حقوق دولتی معادن نیز گفت: درصدی از این بهره مالکانه که به حساب خزانه واریز می‌شود به عنوان هزینه‌های تملیکی و جاری به استان‌ها بازگردانده می‌شود تا در راستای تسهیل در امور معدن‌کاری، دسترسی آسان به معادن و تجهیز امکانات موردنیاز آن هزینه شود.

وی، مجموع معادن بهره‌برداری شده در استان را ۱۵۲ مورد اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۱۱۶ معدن فعال و ۳۶ معدن غیرفعال است.

رستمی همچنین از استخراج سه هزار و ۷۰۰ ماده معدنی از ۱۱۶ معدن فعال استان در ۶ ماهه نخست امسال خبر داد و افزود: در حال حاضر از معادن فعال استان هشت ماه معدنی خاک نسوز، سنگ تزیینی، سنگ لاشه، سنگ گچ، سیلیس و مواد اولیه سیمان استخراج می‌شود.

۶۷۱ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در بخش معدن چهارمحال و بختیاری انجام گرفته و برای بیش از یکصد نفر اشتغالزایی شده است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) چهارمحال و بختیاری

عناوین برگزیده