تاریخ: ۰۴ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۴۲
بازدید: ۲۰۴
کد خبر: ۲۲۹۵۲۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیر عامل «سیمان هگمتان» عنوان کرد

مقاومت وزارت نفت برای تامین مازوت سیمانی‌ها

‌می‌متالز - صنعت سیمان به‌عنوان یکی از صنایع پایه، نقشی اساسی در توسعه زیربنای اقتصادی کشور دارد. این صنعت با در اختیار داشتن حدود ۲درصد از ارزش بازار یکی از گروه‌های مهم بازار سرمایه محسوب می‌شود، با وجود این، همواره فعالان این صنعت نگران ادامه حیات واحد‌های تولیدی هستند. تا همین چند ماه پیش قیمت سیمان به صورت دستوری و از طرف دولت تعیین می‌شد، اما با ورود این کالا به بورس تولیدکنندگان به بهبود وضعیت و تغییر قیمت‌ها تحت عرضه و تقاضا امیدوار شدند.

به گزارش می‌متالز، با وجود این بعد از حدود سه ماه امروزه قیمت سیمان در محدوده قیمت‌های دستوری یعنی هر کیسه ۲۵ هزار تومان معامله می‌شود. اتفاقی که برخی علت اصلی آن را تعیین قیمت پایه ۲۵هزار تومان از طرف وزارت صمت و برخی دیگر افزایش فشار عرضه در برابر تقاضا را عامل جلوگیری از رشد قیمت‌ها می‌دانند. مساله مهم دیگر اینکه حداقل در یک سال اخیر شاهد مشکلات عدیده‌ای در زمینه سوخت‌رسانی به کارخانه‌های سیمان بوده‌ایم به گونه‌ای که در زمستان ۹۹ و تابستان ۱۴۰۰ این صنعت حداکثر با ۲۰درصد ظرفیت فعال بود و امروز تامین مازوت در فصل زمستان یکی از عمده‌ترین نگرانی‌های شرکت‌های سیمانی به شمار می‌رود که ظاهرا در جلسه اخیر تولیدکنندگان سیمان با وزیر صمت این موضوع طرح شده و پالس‌های مثبتی برای حل این مشکل دریافت شده است.

مدیرعامل «سیمان هگمتان» می‌گوید: بورس کالا برای همیشه قیمت سیمان را از حالت دستوری خارج کرده و از طرفی قیمت‌ها به صورت منطقه‌ای تحت شرایط بازار مشخص می‌شود؛ بنابراین چنانچه در منطقه‌ای به دلیل فصل ساخت‌وساز یا تعداد تولیدکنندگان سیمان، تقاضا برای سیمان بیشتر از سایر مناطق است، قیمت‌ها اندکی تغییر خواهد داشت، اما به طور کلی امروز اغلب عرضه‌ها به قیمت ۲۵هزار تومان است.

علی اصغر گرشاسبی با بیان اینکه با دستورالعمل وزارت صمت فروش سیمان خارج از بازار بورس کالا ممنوع است، می‌افزاید: اگر چه موضوع نقش واسطه‌ها در صنعت سیمان بیش از واقعیت‌ها مورد تاکید قرار می‌گرفت، اما با راه‌اندازی بورس سیمان عملا این واسطه‌گری به حداقل می‌رسد. از طرفی شرایط برای خرید سیمان توسط مصرف‌کنندگان فراهم است.

وی ادامه می‌دهد: راه‌اندازی بورس کالا با قطع برق و متعاقب آن کمبود تولید و عرضه سیمان همزمان شد و این اتفاق بالا رفتن قیمت‌ها در بازار بورس را به همراه داشت. در این میان عده‌ای که منافع خود را در بورس کالا نمی‌دیدند، سعی می‌کردند مشکلات را به بورس کالا مرتبط کنند در حالی که با وصل شدن برق واحد‌های تولیدی قیمت‌ها به همان نرخ دستوری قبل از قطع برق بازگشته است و قطعا شرکت‌ها هم خواهان بازگشت آرامش به بازار داخلی هستند. البته در صورتی قیمت‌ها در بورس کالا پایدار خواهد بود که دولت در بحث تامین انرژی شرکت‌ها از جمله تامین مازوت در فصل زمستان به درستی عمل کند.

به گفته گرشاسبی موضوع رقابت منفی شرکت‌های سیمانی در بحث قیمت‌ها همواره یکی از دغدغه‌های این صنعت بوده است. ورود سیمان به بورس کالا چه تاثیری بر این چالش می‌گذارد؟ مدیرعامل سیمان هگمتان در این خصوص می‌گوید: چند سالی است که صنعت سیمان خودش را از رقابت منفی خارج کرده و تقریبا از سال ۹۷ این صنعت به بلوغ خود رسیده است. با وجود این بورس کالا مزید برعلت شده تا اندک رقابت منفی برای کاهش قیمت‌ها به پایان برسد.

گرشاسبی در پاسخ به این سوال که میزان عرضه بالا در بورس کالا تا چه اندازه منجر به کاهش قیمت شده است، تصریح می‌کند: فشاری برای عرضه بالا از طرف نهاد‌های مسوول وجود ندارد، بلکه این میزان عرضه به تناسب فصل ساخت و ساز اتفاق افتاده و طبیعی است که با توجه به ظرفیت مازاد تولید و همچنین تقاضای کنونی عرضه‌های بالایی را در بازار شاهد باشیم. ضمن اینکه صنعت سیمان هم همواره تلاش کرده تا فضای بازار را آرام کند.

وی در مورد قیمت سیمان برای مصرف‌کننده نهایی عنوان می‌کند: در صنعت سیمان هزینه‌های حمل بسیار تاثیرگذار است. ضمن اینکه به دلیل حجیم بودن هزینه‌های نیروی انسانی در قیمت نهایی آن تعیین‌کننده است. علاوه بر این مالیات ارزش افزوده را هم باید به قیمت نهایی اضافه کنید؛ بنابراین اگر چه در استان‌های مختلف بسته به شرایط تا حدودی قیمت‌ها متفاوت است، اما ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان برای هر کیسه سیمان برای مصرف‌کننده نهایی منطقی به نظر می‌رسد.

گرشاسبی در مورد استهلاک صنعت سیمان معتقد است: صنعت سیمان را باید به دو بخش تقسیم کنیم. واحد‌هایی که قبل از دهه ۸۰ راه‌اندازی شده‌اند و برخی حتی عمری در حدود ۷۰ سال دارند. این کارخانه‌ها استهلاک بالایی دارند و نیازمند صرف هزینه‌های گزاف هستند و دسته دوم که در دهه ۸۰ راه‌اندازی شده‌اند و از نظر تکنولوژی کماکان به روز هستند و عمر مفیدشان کماکان ادامه دارد. با وجود این درآمد شرکت‌های سیمانی باید به گونه‌ای باشد که شرکت‌ها بتوانند بخشی از درآمد خود را برای هزینه‌های استهلاک کنار بگذارند. اتفاقی که تاکنون با توجه به شرایط محقق نشده است.

وی در مورد جلسه شرکت‌های سیمانی با وزیر صمت می‌گوید: آقای وزیر کاملا به بورس کالا در تنظیم بازار باور دارد و بر خلاف برخی اظهارنظر‌ها که مصرف سیمان را معطوف به تامین نیاز‌های داخلی می‌کنند، دید بسیار مثبتی نسبت به صادرات دارد. مساله دیگری که در جلسه عنوان شد موضوع تامین سوخت در فصل زمستان بود. به هر حال شرکت‌های سیمانی با توجه به مخازن متعددی که دارند، می‌توانند از هم‌اکنون مازوت مورد نیاز را ذخیره کنند. خوشبختانه وزیر صمت در این زمینه هم نظر مساعد داشتند، اما به نظر می‌رسد وزارت نفت به عنوان متولی اصلی نسبت به طرح مذکور مقاومت می‌کند. ما حتی حاضریم مسوولان وزارت نفت تا زمان قطع گاز مخزن مازوت را بعد از پر کردن پلمب کنند. پافشاری ما به این دلیل است که در فصل زمستان به دلیل کمبود ناوگان حمل‌ونقل، انتقال مازوت به کارخانه‌ها بسیار سخت به نظر می‌آید.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده