تاریخ: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۰:۴۹
بازدید: ۵۴۵
کد خبر: ۲۲۹۶۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بازدید استاندار استان مرکزی از کارخانه سیمان دلیجان

می متالز - استاندار استان مرکزی گفت: سه درصد از سیمان مصرفی کشور در شهرستان دلیجان از توابع استان مرکزی تولید می شود.
بازدید استاندار استان مرکزی از کارخانه سیمان دلیجان

به گزارش می متالز، علی آقازاده  در حاشیه بازدید از کارخانه سیمان دلیجان درجمع خبرنگاران افزود: سالانه یک میلیون تن محصول در این کارخانه از نوع سیمان حفاری در تیپ های یک ،۲ ، پنج و کلینکر تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می شود.

وی ادامه داد: موقعیت جغرافیایی، دسترسی به مواد اولیه‌ مرغوب معدنی و برخورداری از بازار بزرگ داخلی از ویژگی های منحصر به فرد این کارخانه است.
استاندار مرکزی اظهارداشت: یکی از مزایای با اهمیت کارخانه سیمان دلیجان، قرارگرفتن در منطقه‌ آزاد سلفچگان و همچنین در مسیر سه بازار بزرگ داخلی استان مرکزی، اصفهان و تهران به عنوانِ سه قطبی صنعتی کشور است.

استاندار استان مرکزی گفت: در اختیار داشتن منابع بزرگ معدنی از دیگر مزایای این واحد صنعتی است که دسترسی کارخانه به مواد اولیه مرغوب را تضمین می کند.
آقازاده افزود: این کارخانه به دلیل مجهزبودن به سامانه پایش آنلاین و فیلتراسیون یکی از کارخانه های پاک و غیر آلاینده در صنعت سیمان محسوب می شود که میزان گرد و غبار آن در هوا کمتر از استاندارد است.

وی بیان کرد: سیمان دلیجان دارای ۲ مشکل عمده بود که یکی از این مشکلات راه دسترسی به این واحد تولیدی بود که مشکلاتی را برای این کارخانه و ساکنان روستای راوه ایجاد کرده است.
استاندار استان مرکزی بیان کرد: نیمی از راه دسترسی به این کارخانه در حوزه استحفاظی استان قم است و ۵۰ درصد دیگر آن مربوط به استان مرکزی است که با رایزنی با راه و شهرسازی مقرر شد ۱۰ کیلومتردر حوزه استحفاظی استان مرکزی ایمن سازی شود.

آقازاده مشکل دیگر این کارخانه را کمبود ذخایر معدنی آهک بیان کرد و افزود: با توجه به این که معادن آهک در اطراف این کارخانه وجود دارد مقرر شد با پی گیری سازمان صنعت و معدن با شورای عالی معادن کشور، مشکل مواد معدنی آهکی آن حل شود.
استاندار مرکزی تاکید کرد: سیمان، مصداق بارز بهره‌ گیری از مزیت‌های نسبی، برای ایجاد رقابت در اقتصاد کشوراست و توسعه ظرفیت های جدید در صنعت سیمان، یکی از الزام های اصلی دستیابی به رشد پایدار صنعتی درکشور است.

مسئول امور صنایع صنعت، معدن و تجارت دلیجان نیز در این بازدید گفت: کارخانه سیمان دلیجان در ۲۰ کیلومتری جاده سلفچگان قرار دارد و دارای ۱۵۰ هکتار وسعت شامل ۴۲ هزار و ۱۰۰ متر مربع خط تولید و بیش از ۲۹ متر مربع فضای اداری و رفاهی است.
جواد بازوکار افزود: عملیات اجرایی کارخانه سیمان دلیجان در روستای راوه در سال ۱۳۸۴ کلید خورد و در سال ۸۷ به بهره برداری رسید .

وی اظهارداشت: ظرفیت اسمی سالانه کارخانه معادل یک میلیون تن سیمان خاکستری است و این واحد صنعتی با سرمایه گذاری اولیه بر۸۷۰ میلیارد ریال و ۲۸ میلیون یورو از محل تسهیلات بانکی وسهم آورده است.

وی بیان کرد: کارخانه سیمان دلیجان ۴۵۱ فرصت اشتغال فراهم کرده است و محصول تولیدی آن با کیفیت است.
بازدید از راه های ارتباطی دلیجان و رونمایی از سه اثر از نویسندگان فاخر از دیگر برنامه های سفر استاندار مرکزی به دلیجان بود.

شهرستان دلیجان از توابع استان مرکزی دارای ۵۰ هزار نفر جمعیت است که قطب تولید عایق رطوبتی و الیاف پلی استر کشور محسوب می شود.

عناوین برگزیده