تاریخ: ۰۶ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۰۴
بازدید: ۱۴۴
کد خبر: ۲۲۹۶۲۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

فضای بازار سرمایه در نیمه دوم سال مثبت است

‌می‌متالز - مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن از پیش بینی مثبت بودن فضای بازار سرمایه در نیمه دوم سال خبر داد.

به گزارش می‌متالز، محمدمهدی بحرالعلوم مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن، در ارزیابی خود از بازار سرمایه در نیمه دوم سال، اظهار داشت: اکثر تحلیل گران فضای بازار سرمایه در نیمه دوم سال را مثبت ارزیابی کرده اند. در واقع با توجه به قیمت‌های جهانی و وضعیت سودآوری شرکت ها، شرکت‌ها سود‌های مناسبی را ایجاد می‌کنند و تداوم آن نیز برای سال بعد به درجه مناسبی از قابلیت اطمینان خواهد رسید. همچنین با توجه به اینکه در نیمه دوم سال فصل مجامع شرکت‌های بورسی نیز پشت سر گذاشته شده است این موضوع باعث ایجاد یک کف قیمتی شده است، لذا می‌توان امیدوار بود که کف‌های محکمی برای بازار سرمایه از نظر قیمتی ساخته شود و ما حداقل کاهش را در بازار تجربه کنیم.

مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن رشد و صعود بازار سرمایه را مستلزم تعیین تکلیف نرخ ارز عنوان کرد و افزود: در حال حاضر بخش قابل توجهی از فروش اوراق به صورت دستوری به بانک‌ها انجام شده و بانک‌ها را با کسری منابع مواجه کرده است که این کسری منابع، خود را در افزایش نرخ بهره بازار بین بانکی و نرخ اسناد خزانه در بازار سرمایه نشان داده و باعث تضعیف وضعیت بازار نسبت به قبل شده است.

وی با بیان اینکه تعیین تکلیف وضعیت مذاکرات و نرخ ارز می‌تواند تعیین کننده مسیر صعودی بازار سرمایه باشد، اذعان داشت: در حال حاضر به لحاظ نرخ ارز ابهاماتی وجود دارد. می‌دانیم که ایران برنامه بازگشت به میز مذاکرات را دارد، اما سمت و سوی فضای مذاکرات هنوز مشخص نیست.

بحرالعلوم با اشاره به این نکته که اگر بخواهیم بازار سرمایه وارد یک راند صعودی شود، بایستی تحولات نرخ ارز را رصد کنیم، گفت: به نظر می‌رسد که اگر مذاکرات دوباره از سرگرفته شود در ابتدای امر برای چندین ماه با فضای خنثی و کاهشی محدود در بازار سرمایه مواجه خواهیم بود و بعد بواسطه گشایش‌هایی که در نتیجه فروش شرکت ها، کاهش هزینه انتقالات، تخفیفاتی که شرکت‌ها در نتیجه فروش محصولاتشان در شرایط تحریمی می‌دهند و اثراتش را در صورت مالی شرکت‌ها بگذارد آن وقت است که می‌توانیم بگوییم بازار سرمایه به نسبت بازار خودرو، مسکن و سپرده بانکی با یک اطمینان منطقی برای سرمایه گذارانش ایجاد ارزش می‌کند؛ اما اگر فضای مذاکرات به نتیجه‌ای نرسد شاهد رشد صعودی پایدار و آرام در بازار سرمایه خواهیم بود.

بروز فاکتور‌های جدید جذابیت بازار سرمایه

در ادامه مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن در خصوص احتمال بروز فاکتور‌هایی برای جذابیت بازار سرمایه در نیمه دوم سال، گفت: با توجه به سیاست‌های دولت کنونی چه قبل از انتخابات و چه بعد از آن، احتمال بروز فاکتور‌هایی برای جذابیت بازار سرمایه یعنی عدم جذابیت سایر بازار‌ها و تقویت بازار سرمایه وجود دارد، از جمله قوانینی که در حوزه مالیات بر خانه‌های خالی وضع شده و اجرا می‌شود به این صورت که اگر یک فرد مسکنی را اختیار کند و زیر یک سال بخواهد آن را بفروشد باید مالیات قابل توجهی را بپردازد، همچنین مخالفت شورای نگهبان با واردات خودرو، از جمله مواردی است که فضای سوداگری را از بازار‌های موازی سلب می‌کند و نشان می‌دهد که دولت سیزدهم برای بازار مسکن و خودرو که جزء سبد اصلی معیشت خانوار است برنامه دارد.

وی در خصوص سپرده و بانکی و نرخ سود بانکی در مقابل بازار سرمایه نیز، افزود: برایند بازار سرمایه بهتر از سود سپرده بانکی باشد، فلذا گزینه اول سرمایه گذاری، بازار سرمایه است، اما دیگر نباید انتظار رشد‌های عجیب و قریب و صعود شارژی را داشته باشیم.

بحرالعلوم در پاسخ به این سوال که نزدیک شدن به پایان سال مالی شرکت‌ها تا چه میزان می‌تواند به عنوان یک فاکتور مهم منجر به رونق بازار سرمایه شود، گفت: با شروع مجامع شرکت‌ها هم به لحاظ تکنیکی و هم به لحاظ بنیادی نصف سود جاری عملا محقق شده و سود مجمع سال قبل پرداختی می‌شود و آن کف قیمتی که در نتیجه پرداخت سود تقسیمی شرکت‌ها ایجاد شده را پر می‌کند، بنابراین با یک کف قیمتی مستحکم روبه رو خواهیم بود و به طور خاص بعد از سقف مجامع و متناسب با تحولات بازار ارز و مذاکرات می‌توانیم روی سایز صعودی شدن بازار گمانه زنی کنیم.

افزایش عمق بازار با ورود افراد با سواد مالی مناسب

مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن در خصوص راهکار‌هایی که می‌تواند باعث افزایش عمق بازار سرمایه شود، بیان داشت: افزایش تعداد افراد با سواد مالی مناسب فعال در بازار سرمایه می‌تواند به عنوان راهکاری برای افزایش عمق بازار سرمایه تلقی گردد.

وی افزود: در سال گذشته ضریب نفوذ بازار در میان نهاد جامعه با رشد قابل ملاحظه‌ای روبه رو بود، ولی طیف وسیعی از افرادی که وارد بازار سرمایه شدند از تراز مالی لازم برخوردار نبودند، در حال حاضر شرکت خدمات اطلاع رسانی بورس و سایر فعالین و نهاد‌های مالی که از سازمان بورس مجوز گرفته اند، می‌توانند نقش پررنگی در افزایش سواد مالی داشته باشند که این افزایش سواد مالی منجر به افزایش تعداد تحلیل گر‌ها در بازار خواهد شد و بلافاصله اثر اطلاعات جدید بر قیمت با سرعت بیشتری منعکس شده و بازار از کارایی اطلاعاتی بالایی برخوردار می‌شود و عملا فرا واکنش چه در سمت مثبت و چه در سمت منفی کمتر اتفاق می‌افتد.

بحر العلوم ادامه داد: موضوع از بین رفتن دامنه نوسان که جزء سیاست‌های سازمان به صورت تدریجی است می‌تواند باعث ورود افراد حرفه ای‌تر به بازار سرمایه شده تا لزوما بر اساس صف‌های خرید و فروش معامله‌ای صورت نگیرد که در این راستا تحلیل‌ها نقش پررنگ تری به خود می‌گیرند.

مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن افزود: موضوع بعدی توسعه نهاد‌های مالی است که گزارشات این سیاست‌ها نیز توسط سازمان بورس در حال پیگیری است و در حال حاضر فقط یک کارگزاری مجوز گرفته است. کارگزاری‌های بعدی، نهاد سبدگردان‌ها و مشاوره سرمایه گذاری‌هایی که به بازار اضافه می‌شوند نیز می‌توانند به عمق تحلیل در بازار سرمایه کمک کنند.

منبع: بورس امروز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده