تاریخ: ۰۶ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۱۳
بازدید: ۲۷۹
کد خبر: ۲۲۹۷۴۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد:

شرایط مبهم سیاسی؛ مانع رشد بازار

‌می‌متالز - یکی از دلایلی که شاید بر شرایط کنونی بازار تاثیر بگذارد، برجام و اخبار پیرامون برجام است که با توجه به نوع سیاست‌های خارجی و پیوستن به سازمان همکاری شانگ‌های بعید است که در آینده‌ای نزدیک شاهد توافق بین ایران و کشور‌های غربی باشیم.

به گزارش می‌متالز، باتوجه به شرایط در بازه‌های بلندمدت، بازارسرمایه می‌تواند با رشد همراه باشد، اما با وجود این که همچنان شرایط سیاسی کشور دارای ابهام است، نمی‌توان انتظار رشد چندانی را از بازار در حال حاضر برای کوتاه مدت داشته باشیم.
یاسین حیدری، تحلیلگر تامین سرمایه بانک ملت گفت: پس از رشد دو ماهه بازار و واکنش به شاخص یک میلیون و ششصد هزار واحدی، بازار به حالت اغما رفته و در عین ارزندگی ترس زیادی بر بازار حاکم شده است؛ به طوری که ارزش معاملات بورس به ۵۰۰۰ میلیارد تومان رسیده که عدد بسیار پایینی است و نشان می‌دهد سهامداران همچنان برای خرید سهام مرددند و ترس همچنان بر بازار حاکم است.
وی افزود: یکی از دلایلی که شاید بر شرایط کنونی بازار تاثیر بگذارد، برجام و اخبار پیرامون برجام است که با توجه به نوع سیاست‌های خارجی و پیوستن به سازمان همکاری شانگ‌های بعید است که در آینده‌ای نزدیک شاهد توافق بین ایران و کشور‌های غربی باشیم.
تحلیلگر تامین سرمایه بانک ملت بیان کرد: از طرفی به گزارشات ماهانه شرکت‌ها که می‌نگریم؛ به نظر می‌رسد که شرکت‌های زیادی از نظر بنیادی وضعیت مطلوبی را دارند، اما همان طور که پیشتر به آن اشاره شد، به دلیل ترس از شرایط کنونی و ریزش دلار سهامداران منتظرند تا ببینند وضعیت دلار به چه صورت خواهد شد.

حیدری تصریح کرد: همچنین حذف دلار ۴۲۰۰ برای بعضی از صنایع یا چالش‌هایی که برای قیمت گذاری دستوری شاهد آن هستیم، می‌تواند برای صنایع مربوطه هر یک به صورت جدا تاثیر گذار باشد.
این فعال بازار ادامه داد: از طرفی در صورت عرضه خودرو در بورس کالا و حذف گپ بین خودرو در بازار آزاد و کارخانه می‌توان شاهد بهبود شرایط در این صنعت نیز بود، اما با توجه به درآمد‌های ارزی کشور، نقدینگی حال حاضر و پیش رو و کسری بودجه دولت، بعید به نظر می‌رسد دلار در همین حوالی بماند و در صورت عدم توافق و بازگشت تحریم‌های سازمان ملل نرخ دلار بسیار بالاتر از اعداد کنونی را شاید ببینیم.
به گفته وی؛ بازارسرمایه باتوجه به شرایط در بازه‌های بلندمدت می‌تواند با رشد همراه باشد، اما باوجود این که همچنان شرایط سیاسی کشور دارای ابهام است، نمی‌توان انتظار رشد چندانی را از بازار در حال حاضر برای کوتاه مدت داشته باشیم.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده