تاریخ: ۰۶ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۱۰
بازدید: ۲۱۷
کد خبر: ۲۲۹۷۴۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازار به روز‌های اوج خود بر می‌گردد

‌می‌متالز - بازار سرمایه بازاری است که هم سو با تولید و منافع ملی است، اما تا زمانی که ریسک‌های موجود وجود دارد و اعتماد به بازار کم باشد نمی‌توان توقع سود دهی زیاد را داشت.

به گزارش می‌متالز، ماه گذشته بازار با نوسانات زیادی مواجه بوده و شاخص از سقف یک میلیون و ۵۰۰ هزاری خود پایین‌تر آمد. البته روز‌هایی نیز با رشد همراه بود، اما عمدتا بازار ریزش داشت که بیشتر کارشناسان علت این ریزش را اصلاح قیمتی می‌دانند.

احسان ناصر، کارشناس بازار سرمایه در این باره گفت: ریزش بازار دلایل مختلفی دارد؛ یک سری ریسک‌های سیستماتیک وجود دارد که هنوز تعیین تکلیف نشده‌اند به عنوان مثال برجام یک عامل بسیار مهم و اثرگذار است که هنوز مبهم مانده و چشم انداز مشخصی ندارد و روی نرخ دلار به عنوان یک عامل اثر گذار بر فروش، تامین مالی و تامین مواد اولیه شرکت‌ها تاثیر دارد.

وی ارتباط با کشور‌های دنیا را موضوعی فراتر از برجام دانست و تاکید کرد:دولت هنوز تعیین تکلیف نکرده که چه سیاست‌هایی در پیش خواهد گرفت و مشخص نیست به چه سمت و سویی خواهد رفت.

او ادامه داد: شاخصه‌های مهم اقتصادی دیگر مانند نرخ بهره بانکی و بازار‌های موازی از جمله عواملی است که بر بازار سرمایه اثر گذار بوده و مانند بسیاری موضوعات دیگر مبهم مانده است و پیش بینی سمت و سوی حرکت بازار را برای سهامداران و حتی تحلیلگران بازار سرمایه دشوار می‌کند.


ناصر اعلام کرد: بازار سرمایه نیز با توجه نرخ تورم، ارز، بازار‌های رقیب و میزان سود دهی شرکت‌ها بازار ارزنده‌ای است و جزء کم ریسک‌ترین بازار‌ها برای سرمایه گذاری است. به عبارتی سوددهی مورد نظر را دارد، اما اتفاق تلخی که سال گذشته رخ داد باعث سلب اعتماد برخی سرمایه گذاران شد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه رفتار روز‌های اخیر بازار از قانون خاصی پیروی نمی‌کند، افزود: سهامداران در کوتاه مدت دست به رفتار‌های هیجانی می‌زنند، اما در بلند مدت بازار به روز‌های خوب خود خواهد برگشت و ثابت خواهد کرد هنوز یک بازار قابل اطمینان و سود ده بوده و هم راستا با شرکت‌های تولیدی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بازار سرمایه بازاری است که هم سو با تولید و منافع ملی است، اما تا زمانی که ریسک‌های موجود وجود دارد و اعتماد به بازار کم باشد نمی‌توان توقع سوددهی زیاد را داشت.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده