تاریخ: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۰۶
بازدید: ۲۰۳
کد خبر: ۲۳۰۴۲۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
صفائی مطرح کرد؛

تداوم بنگاه داری بانک‌ها مانع رونق تولید/ ماجرای بانکی که ۸۰درصد منابعش را به شرکت‌های تحت پوشش خود وام داد

‌می‌متالز - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به فواید دست کشیدن بانک‌ها از بنگاه‌داری اشاره کرد و گفت: تا زمانی که بانک‌ها در این حوزه فعالیت کنند رقیب بخش خصوصی خواهند بود، درواقع به جای آنکه بخش خصوصی را در اقتصاد ملی تقویت و حمایت کنند مانع فعالیت آن‌ها می‌شوند.

به گزارش می‌متالز، محمد صفائی دلوئی، درباره عملکرد بانک‌ها در اجرای قانون فروش اموال و املاک مازادشان، گفت: اگرچه بیش از ۶ سال است "قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر" در مجلس به تصویب رسیده است و در یکی از مواد خود، بانک‌ها را موظف می‌کند؛ ظرف ۳ سال تمامی شرکت‌ها و بنگاه‌های خود را به فروش برسانند تا سرمایه حاصل از فروش این املاک در مسیر تولید استفاده شود امــا بانک‌ها به این وظیفه قانونی خود عمل نکرده‌اند.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بانک‌های خصوصی اصلا به این قانون عمل نکرده و بانک‌های دولتی نیز آن را بسیار ناقص اجرا کرده‌اند، ادامه داد: متاسفانه در برخی موارد نیز در حق مناطق محروم اجحاف شده است چراکه برخی از بانک‌ها شعب خود را در مناطق محروم فروخته‌اند یعنی به جای واگذاری یا فروش بنگاه‌های‌شان، شعبه بانک را از یک منطقه محروم جمع کرده‌اند، لذا نیاز است دولت سیزدهم این قانون را دقیق‌تر اجرا کند که منابع بیشتری به سمت تولید رود.

وی به فواید دست کشیدن بانک‌ها از بنگاه‌داری اشاره کرد و گفت: تا زمانی که بانک‌ها در این حوزه فعالیت کنند رقیب بخش خصوصی خواهند بود، درواقع به جای آنکه بخش خصوصی را در اقتصاد ملی تقویت و حمایت کنند مانع فعالیت آن‌ها می‌شوند.

صفائی با بیان مثالی توضیح داد: به‌عنوان مثال بانک آینده در سال ۹۸، حدود ۸۰ درصد منابع خود را به شرکت‌های تحت پوشش خود وام داده که این منجر سوداگری و دلالی این شرکت‌ها شده است، درواقع این شرکت‌ها به جای کار تولید، اقدام به خرید فروش ارز، طلا، سکه، مسکن، زمین و.. کرده‌اند که این اقدام نیز بازار‌های فوق را به شدت تخریب می‌کند لذا بانک‌ها باید به کار بانکی خود بپردازند.

به گفته عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، بانک‌ها باید پول خرد مردم را جمع کرده تا از پروژه‌های اقتصادی حمایت کند، اما اگر در منجلاب سوداگری گرفتار شوند عملا از وظیفه اصلی باز می‌ماند.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده