تاریخ: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۱۹
بازدید: ۲۷۶
کد خبر: ۲۳۰۴۸۳
سرویس خبر : انرژی

‌می‌توان به رشد سهام گروه پتروشیمی امیدوار بود؟

‌می‌متالز - قیمت اوره حدود ۳۵ و متانول حدود ۲۰ درصد نسبت به چهارشنبه رشد داشته است بنابراین قیمت‌های جهانی نیز این نظریه که به صعود گروه شیمیایی امیدوار باشیم را تایید می‌کنند.

به گزارش می‌متالز، نمودار روزانه شاخص صنعت پتروشیمی بعد از سقف سال ۹۹ یک روند نزولی داشته است. این کانال نزولی در ۱۳ خرداد ماه سال ۱۴۰۰ در تراز ۷۰ هزار واحد شکسته شد که این یک سیگنال برای تمام شدن روند نزولی و شروع روند صعودی بوده است.
بهرنگ شادرو، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تحلیل تکنیکال شاخص گروه شیمیایی (پتروشیمی‌ها) گفت: نمودار روزانه شاخص صنعت پتروشیمی بعد از سقف سال ۹۹ یک روند نزولی داشته است.

وی افزود: این کانال نزولی در ۱۳ خرداد ماه سال ۱۴۰۰ در تراز ۷۰ هزار واحد شکسته شد که این یک سیگنال برای تمام شدن روند نزولی و شروع روند صعودی بوده است (نقطه شماره یک روی نمودار). پس از آن شاخص گروه شیمیایی تا سقف مرداد سال گذشته رشد کرده است که انتظار می‌رفت اصلاحی در این موقعیت صورت بگیرد (نقطه شماره ۲ روی نمودار). به همین دلیل تا نقطه شماره ۳ اصلاح مورد نظر انجام گرفته و اندیکاتور rsi نیز روی روند صعودی قرار گرفته که خود این امر نشان‌دهنده پایان این اصلاح موقت بوده است.

‌می‌توان به رشد سهام گروه پتروشیمی امیدوار بود؟


وی ادامه داد: در نقطه شماره ۴ روی نمودار، روند نزولی کوتاه مدت و نهایتا سقف قبلی شاخص این صنعت در عدد ۱۱۴ هزار شکسته شده است (نقطه شماره ۵)؛ بنابراین با توجه به شکست سقف قبلی، ریتم حرکت قیمت و شکست سطح ۷۰ در اندیکاتور rsi، انتظار می‌رود یک صعود خوب را در گروه شیمیایی را شاهد باشیم.


وی ادامه داد:حتما باید به این موضوع توجه داشته باشیم که rsi بالای ۷۰ واحد به این معنی نیست که اشباع خرید اتفاق افتاده است بلکه، زمانی که rsi از ۷۰ واحد بالا می‌رود و ۷۰ واحد را به سمت پایین قطع می‌کند، آنجاست که اشباع خرید صورت می‌گیرد و زمان فروش فرا می‌رسد، اما وقتی که rsi بالای ۷۰ قرار می‌گیرد به معنی روند صعودی پرقدرت است.

‌می‌توان به رشد سهام گروه پتروشیمی امیدوار بود؟


شادرو با اشاره به نمودار دوم (نمودار هفتگی) گروه شیمیایی گفت: برای بررسی اهداف به سراغ نمودار هفتگی می‌رویم. یک کانال صعودی بلند مدت روی این نمودار قابل تشخیص است. در صورتی که بسط فیبوناچی را روی حرکت صعودی اعمال کنیم، تراز ۱۲۵ هزار واحد را به عنوان هدف اولیه نشان می‌دهد. تقریبا از جای فعلی که هستیم ۷ یا ۹ درصد بالاتر و هدف اول سقف کانال است. بسته به سرعت حرکت این نماگر، هدف دوم شاخص می‌تواند بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار واحد باشد که صعودی حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد از قیمت‌های فعلی می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: قیمت اوره حدود ۳۵ درصد و متانول حدود ۲۰ درصد نسبت به چهارشنبه رشد داشته است؛ بنابراین قیمت‌های جهانی نیز این نظریه که به صعود گروه شیمیایی امیدوار باشیم را تایید می‌کند. همین طور قیمت دلار در داخل نیز افزایشی و بالای ۲۸ هزار تومان قرار گرفته است. این دو عاملی است که می‌تواند کمک به رشد قیمت سهام این گروه کند.

شادرو در پایان در مورد روش تحلیلی مورد استفاده خود توضیح داد: روشی که ما در تحلیل این نمودار‌ها در نظر گرفته ایم پرایس اکشن است و از اندیکاتور rsi صرفا برای تایید آنچه در روند قیمت می‌بینیم استفاده کردیم.

منبع: صدای بورس

عناوین برگزیده