تاریخ: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۳۵
بازدید: ۱۵۰
کد خبر: ۲۳۰۴۱۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پیشنهاد وزارت اقتصاد برای واگذاری سهام دولت در ۷ شرکت بزرگ بورسی

می متالز - وزارت اقتصاد پیشنهاد واگذاری تمام یا بخشی از سهام دولت در شرکت های کشتیرانی، هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، مخابرات، فولاد مبارکه، ملی مس، ایران خودرو و سایپا را به هیات دولت ارائه داد.

به گزارش می‌متالز، با توجه به شرایط سخت اقتصادی دولت ناشی از آثار تحریم‌ها و بیماری کرونا، تحقق منابع درآمدی پیش بینی شده در بودجه سال جاری نقش بسیار مهمی در اداره هرچه بهتر امور جاری دارد. در بودجه ۱۴۰۰ حدود ۹۵ هزار میلیارد تومان به عنوان درآمد‌های حاصل از واگذاری سهام و بنگاه‌های متعلق به دولت پیش بینی شده است.

بر اساس این گزارش در این مسیر از جمله موانع پیش رو، عدم وجود سهام آماده به اندازه کافی برای عرضه به عموم است. علی رغم وجود ظرفیت قابل توجهی از سهام متعلق به دولت در ۷ شرکت بورسی به ارزش حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان به دلایلی از جمله توثیق کل سهام دولت در ۴ شرکت و مخالفت وزارتخانه‌های تخصصی مربوط به ۳ شرکت، امکان عرضه آن‌ها فراهم نیست.

اگرچه هیات واگذاری طبق ماده بند ب ماده ۴ قانون، اختیار تصویب فهرست موارد قابل فروش و تعیین میزان هر یک را دارد، اما به علت حساسیت وزارتخانه‌های ذیربط و در راستای پیشگیری از اختلاف نظر بین دستگاه‌ها و ایجاد همگرایی و هماهنگی بیشتر در مجموعه دولت، وزارت اقتصاد پیشنهاد تصمیم گیری نهایی از سوی هیات وزیران درخصوص واگذاری تمام یا بخشی از سهام دولت در شرکت‌های کشتیرانی، هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، مخابرات، فولاد مبارکه، ملی مس، ایران خودرو و سایپا که مشمول گروه ۲ ماده ۲ قانون هستند و نیز الزام به رفع توثیق از سهام دولت را ارائه کرد.

در صورت تصویب این پیشنهاد، هیات واگذاری در چارچوب مقررات نسبت به تعیین روش واگذاری، قیمت سهام و سایر شرایط اقدام خواهد کرد.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده