تاریخ: ۱۴ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۴۹
بازدید: ۳۸۳
کد خبر: ۲۳۰۸۱۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

بررسی روند معاملات شهریور و پایان اصلاح بازار + پیش بینی هدف اول و دوم شاخص

‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه ضمن بررسی روند معاملات شهریور و پایان اصلاح بازار، هدف اول و دوم شاخص را پیش بینی کرد.

به گزارش می‌متالز، سهیل کلاهچی با بررسی روند معاملات بورس تا پایان سال جاری گفت: بازار سرمایه از خرداد ماه رشد معقولی را تجربه کرد و در این مدت برای یک ماه وارد مدار نزولی شد. این روند در ابتدا منجر به نگرانی سهامداران شد در حالی که بازار نیاز به چنین اصلاحی داشت و روند آن چندان نگران کننده نبود.

وی افزود: فعالان بازار باید به این موضوع واقف باشند که وقتی معاملات بازار با سرعت بالا در حال رشد است بطور حتم اصلاح پرشتابی هم در انتظار آن خواهد بود. روند اصلاحی بازار سهام در شهریور ماه رخ داد که بسیار شدید بود و سبب نگرانی سهامدارانی شد که طی سال گذشته متحمل ضرر و زیان سنگین شدند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: تا قبل از ایجاد روند اصلاحی، برخی از تحلیل‌ها نشان‌دهنده ورود احتمالی شاخص بورس به مدار اصلاحی بود. در حالی که چنین اتفاقی رخ نداد و بازار به راحتی ضمن شکستن مقاومت‌های پیش رو به روند صعودی ادامه داد. در نهایت یکباره روند اصلاحی سنگین در معاملات شهریور ماه رخ داد. روند معاملات تا پایان سال چندان نگران کننده نیست و می‌توان شاهد شرایطی مثبت برای سرمایه گذاری بود.

کلاهچی عنوان کرد: اکنون به نظر می‌رسد اصلاحی که بازار در پیش گرفته بود به پایان رسیده باشد و سقف قبلی که کانال یک میلیون و ۵۸۰ هزار واحد بود را به عنوان هدف نخست در پیش بگیرد. در مرحله بعد کانال یک میلیون و ٧٥٠ هزار واحد را می‌توان برای هدف دوم شاخص بورس در نظر گفت. با توجه به وضعیت فعلی معاملات بورس به نظر می‌رسد برآیند کلی بازار تا پایان سال مثبت باشد و نباید چندان نگران روند فعلی بود.

وی اضافه کرد: با توجه به وجود رکود اقتصادی، بحث‌هایی که می‌توانند روند صعودی یا نزولی بازار را تحت تاثیر قرار دهند در ٦ ماه دوم سال ضعیف‌تر عمل خواهند کرد. برای مثال اکنون کشور درگیر رکود تورمی است، تورم محرک رشد بورس است و می‌تواند این بازار را در مدار صعودی قرار دهد. با توجه به شرایط رکود تورمی نمی‌توان انتظار روندی پرقدرت داشت، اما به نظر می‌رسد روند این بازار تا پایان سال صعودی باشد.

به گفته کلاهچی، نمی‌توان پیش بینی دقیقی را از کانال شاخص بورس تا پایان سال اعلام کرد، اما احتمال شکست سقف تاریخی تا پایان سال یا ابتدای سال آینده زیاد است. در شرایط رکودی فضای حاکم در معاملات بازار آرام‌تر است و معاملات پر رونقی در هیچ یک از بازار‌های سرمایه گذاری رخ نمی‌دهد.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده