تاریخ: ۱۴ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۵۵
بازدید: ۱۳۴
کد خبر: ۲۳۰۷۹۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مدیریت درست، هیجان را در بازار کاهش می‌دهد

‌می‌متالز - کاهش رفتار‌های هیجانی در بازار سرمایه می‌تواند تداوم روند مثبت بازار را به دنبال داشته باشد.

به گزارش می‌متالز، یک کارشناس بازار سرمایه درباره چشم انداز بازار سرمایه گفت: سال گذشته بازار سرمایه به عنوان گزینه سرمایه‌گذاری مناسب، در مقیاس وسیع مطرح و مورد توجه عموم قرار گرفت، اما وجود برخی مشکلات و مسائل، تجربه مثبتی را برای سرمایه گذاران رقم نزد.

محمدرضا ترابی افزود: سال ۹۹، مسوولان از مردم برای ورود به بازار سرمایه دعوت به عمل آوردند و بازار به اوج خود رسید، به طوری‌که حجم سنگینی از سهام شرکت‌های دولتی و هلدینگ‌های بزرگ و فعال کشور، عرضه‌های خود را شروع کردند و منابع به سمت سرمایه گذاری تولید و رونق هدایت شد، اما به دلیل آنکه پول‌ها از محل فروش دارایی‌های ضروری مردم شکل گرفته بود، قدرت تحمل سرمایه‌گذاری پایینی در بازار شکل گرفت.

وی در توضیح بهتر این مطلب عنوان کرد: همزمان با اوج گرفتن بازار سرمایه، بازار‌های موازی دیگر حرکت خود را با تاخیر شروع کرده بودند و هنوز افزایش قیمت دلار و تورم به این بازار‌ها منتقل نشده بود و زمانی که شاخص بورس اوج گرفت، با یک فاز تاخیری، فاز مسکن شروع به حرکت کرد و تعدادی از افراد، بازار سرمایه را خالی و سهام خود را فروخته و وارد بازار مسکن شدند.

ترابی ادامه داد: عرضه نامتعادل و فراتر از قدرت تحمل و ورود نقدینگی بسیار، موجب بر هم ریختگی بازار شد و از شهریور ماه ۹۹، کسانی که پول خود را از بازار سرمایه خارج کرده بودند، وارد بازار‌های موازی و به دنبال آن سرمایه‌گذاران بازار سرمایه دچار ضرر و زیان شدیدی شدند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: بدون شک روشن شدن نتیجه مذاکرات بر رونق بازار سرمایه تاثیر بسیاری دارد به طوری که با کاهش تحریم شاهد کاهش رفتار‌های هیجانی و تداوم روند مثبت بازار خواهیم بود.

وی قانون مالیات بر عایدی و لغو قیمت گذاری دستوری را از جمله سیگنال‌های مثبت برای بازار سرمایه مثبت دانست و افزود: برای ماه‌های آینده سیگنال‌های مثبتی برای بازار سرمایه پیش بینی می‌شود، اما نگرانی‌هایی همچون سرکوب قیمت‌ها و تاثیر آن در سود و زیان شرکت‌ها، مذاکرات هسته‌ای و نتیجه آن و همچنین کسری بودجه دولت از جمله مواردی است که می‌تواند اقتصاد کلان کشور را دچار مشکل کند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده