تاریخ: ۰۳ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۴۲
بازدید: ۲۷۳
کد خبر: ۲۳۱۲۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نوسان‌سازان قیمت سهام در هفته پیش رو/ انتظارات از عملکرد ماهانه شرکت‌ها چیست؟

می متالز - معاملات بورس در آذر 97 از فردا آغاز می‌شود. یکی از مهم‌ترین مواردی که در آخرین ماه پاییز به نوسان قیمتی سهام دامن می‌زند، عملکرد آبان‌ماه شرکت‌های بورسی است. برای هر یک از شرکت‌ها می‌توان به نکته‌ای اشاره کرد که نشان از بهبود یا علامت هشدار است و می‌تواند نوسان مقطعی قیمت سهام را به دنبال داشته باشد.
نوسان‌سازان قیمت سهام در هفته پیش رو/ انتظارات از عملکرد ماهانه شرکت‌ها چیست؟

به گزارش می متالز به نقل از دنیای بورس - سلیمان کرمی: موعد انتشار عملکرد آبان شرکت‌های بورسی فرا رسیده است. مطابق معمول عملکرد ماهانه شرکت‌ها می‌تواند سیگنال‌های کوتاه‌‌مدت را برای سهام شرکت‌ها در بر داشته باشد. در ادامه مروری کوتاه بر وضعیت سهام شرکت‌ها خواهیم داشت. در این خصوص تنظیم انتظارات در مواجهه با گزارش‌های ماهانه لازم است. از سوی دیگر باید توجه داشت که شاخص بورس تهران در یک ماه گذشته افت 6.4 درصدی را تجربه کرده است و این موضوع نشان از پیش‌خور شدن بخشی از بدبینی‌های موجود دارد.  

«شسپا»

«شسپا» از جمله نمادهایی بود که در نیمه نخست سال عملکرد چشم‌گیری داشت و حدود 413 تومان سود به ازای هر سهم محقق کرد. «دنیای بورس» در تحلیل عملکرد مهر به انتظار برای سود 150 تومانی به ازای هر سهم در مهر اشاره کرد.

این شرکت در مهر فروش حدود 306 میلیارد تومانی را به بازار منعکس کرد. در گزارش آبان مبلغ فروش اهمیت فراوانی دارد. در این خصوص انتظار برای کاهش مبلغ فروش با توجه به افت قمیت نفت وجود دارد. علاوه بر این با آغاز تحریم‌ها احتمال ریسک صادرات برای شرکت‌های ایرانی افزایش یافته است. رصد گزارش آبان می‌تواند این موارد را مشخص کند. میانگین نرخ فروش نفت سپاهان در مهر برای محصولات روانکار حدود 7 هزار تومان به ازای هر کیلو و 5309 تومان برای هر کیلو محصولات جانبی بود. همان‌طور که اشاره شد انتظار افت نرخ فروش محصولات با توجه به افت قیمت نفت وجود دارد؛ بر این اساس رویه خلاف این موضوع باید کاملا مورد توجه باشد.

نکته دیگر در عملکرد «شسپا» مقدار فروش محصولات است. این موضوع نیز اثرات خود را در مبلغ فروش منعکس خواهد کرد. افت محسوس مقدار فروش و سیگنال‌ها از اثر تحریم‌ها بر صادرات (بر اساس نرخ فروش قابل تجزیه و تحلیل است) می‌تواند نگرانی زیادی را ایجاد کند. در این خصوص رویه فروش صادراتی دیگر روانکاران مانند بهران، ایرانول نیز باید رصد شود.

نکته بسیار مهم در عملکرد «شسپا» مقدار تولید است. میانگین مقدار تولید روانکار و محصولات جانبی در 7 ماه نخست به ترتیب حدود 31 و 26 هزار تن بوده است. در صورتی مقدار تولید از این اعداد بیشتر باشد می‌توان به آینده امیدوار بود. نکته دیگر در خصوص «شسپا» انتظار برای اعلام نرخ آذر فرآورده‌های ویژه از سوی شرکت پالایشی و پخش است. با توجه به نرخ‌گذاری خوراک (لوبکات) بر اساس دلار 4200 تومانی و ریزش قیمت نفت باید در انتظار اعلام نرخ جدید بود. اگر با ریزش قیمت نفت همچنان قیمت لوبکات نسبت به ماه‌های قبل بدون تغییر باشد می‌تواند عامل فشار بر سودآوری این شرکت باشد.

«غبشهر»

شرکت دیگری که در تحلیل‌های «دنیای بورس» رصد شده است، صنعتی بهشهر ایران است. نکته قابل توجه در عملکرد ماهانه «غبشهر» نرخ فروش روغن است. احتمالا تغییر چندانی در مقدار تولید مشاهده نشود و در این شرایط اگر نرخ فروش در مقایسه با ماه گذشته رشد داشته باشد سیگنالی برای رشد سودآوری سهم در مقایسه با انتظارات است؛ نرخ فروش هر کیلو محصول صنایع غذایی بهشهر در ماه گذشته حدود 6231 تومان بود.

«شپدیس»

در خصوص پتروشیمی پردیس نیز به انتظار برای برگزاری مجمع و جذابیت قیمتی این سهم اشاره شده بود. مجمع شرکت دیرتر از انتظارات برگزار می‌شود اما نکته جالب توجه تحقق سود فراتر از انتظار در سال مالی منتهی به شهریور 97 است. نرخ فروش محصولات این شرکت در عملکرد ماهانه احتمالا چندان قابل اتکا نیست بر این اساس آن‌چه اهمیت ویژه‌ای دارد مقدار فروش محصولات است. علاوه بر این مقایسه نرخ فروش با ماه گذشته (هر تن اوره در ماه گذشته حدود یک میلیون و 832 هزار تومان به فروش رسیده است) می‌تواند راهنما مناسبی برای سهام‌داران این سهم باشد. افزایش مقدار تولید نسبت به مهر و رسیدن به سطح 250 هزار تن نیز می‌تواند نشان از پایان دوره تعمیرات اساسی واحد یک اوره و آمونیاک این پتروشیمی باشد.

«زاگرس»

در خصوص پتروشیمی «زاگرس» و دیگر متانول‌سازان انتظار برای افت محسوس نرخ فروش وجود دارد. ریزش قیمتی متانول در یک ماه گذشته را شاهد بوده‌ایم و با وضعیت موجود در ماه‌های آینده این موضوع بیش از پیش در عملکرد شرکت‌ها خودنمایی می‌کند. «زاگرس» در نیمه نخست عملکرد جذابی داشت با این حال ریزش قیمتی متانول عامل نگران‌کننده برای این پتروشیمی محسوب می‌شود. در چند ماه گذشته «دنیای بورس» با توجه به ریسک‌ بازار متانول از عنوان جذابیت این سهم پرهیز کرده بود. مطابق با انتظار متانول در هفته گذشته نیز مسیر نزولی را در پیش گرفت و تا پایان معاملات پنج‌شنبه به حدود 306 دلار در هر تن رسید. رصد بازار متانول می‌تواند مسیر بعدی قیمت را مشخص کند. باید منتظر ماند که آیا کف روانی 300 دلاری عاملی برای توقف متانول در مسیر نزولی خواهد شد یا خیر.

در عملکرد ماهانه «زاگرس» نرخ فروش احتمالا افت قابل توجهی را نسبت به ماه گذشته نشان دهد (نرخ هر تن متانول در عملکرد مهر پتروشیمی زاگرس حدود 2970 هزار تومان بود). مقدار فروش نیز از اهمیت قابل توجهی دارا است. نزدیک بودن مقادیر تولید و فروش به 300 هزار تن سیگنال مثبت از‌ عملیات این شرکت خواهد بود.

«پارس» و «شخارک»

در گزارش پیشین «دنیای بورس» به مسیر دشوار صادرات گاز مایع اشاره کرد. در این شرایط عملکرد تولید و فروش پروپان، بوتان و پنتان در عملکرد ماهانه دو شرکت پتروشیمی پارس و خارک جالب توجه است. برای پتروشیمی خارک احتمال افزایش نسبی تولید متانول با توجه به مشکلات فروش گاز مایع وجود دارد. عملکرد ماهانه این شرکت‌ها می‌تواند به نگرانی در این خصوص دامن بزند.

خودرویی‌ها

تولید خودرویی در آبان یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن توجه کرد. رویه نزولی تولید در ماه‌های اخیر مشاهده شده است. به منظور مقایسه تولید باید رویه تولید این شرکت‌ها و همچنین سهم محصولات مختلف در مقایسه با سال گذشته در نظر گرفته شود. انتظار افت مقدار فروش (در مقایسه با تولید) نیز برای خودروسازان وجود دارد؛ انتظار برای افزایش نرخ فروش. بار دیگر تاکید می‌شود جهش نرخ فروش محصولات خودرویی تنها می‌تواند این صنعت را از نابودی نجات دهد و نباید انتظار بهبود سودآوری این شرکت‌ها را داشت.

صنعت سیمان

شرکت‌های سیمانی نیز بعضا عملکرد خوبی را در نیمه نخست سال داشتند. عملکرد مهر نیز به خصوص در بخش صادرات با جهش نرخ فروش همراه بود. در شرایط کنونی برای شرکت‌های سیمانی که توجه ویژه‌ای را از سمت بازار به خود جلب کرده‌اند مانند «سغرب»، «سخوز» و «ساروم» نکته نخست در عملکرد ماه آبان مقدار تولید است.

در سیمان غرب میانگین تولید ماهانه سیمان و کلینکر در 7 ماه نخست سال به ترتیب 92 و 81 هزار تن بوده است. نرخ فروش سیمان نیز در بخش صادرات حدود 243 هزار تومان در هر تن بوده است. در این شرکت و دیگر شرکت‌های سیمانی که با جهش این‌چنینی نرخ فروش صادراتی مواجه هستند احتمالا با عقب‌نشینی نرخ دلار نسبت به مهر باید در انتظار افت قیمت فروش صادراتی باشیم. در خصوص تولید نیز سیمانی‌ها در فصل سرما با مشکل سوخت‌رسانی و از سوی دیگر ضعف تقاضا به دلیل افزایش میزان بارندگی و کاهش مصرف سیمان مواجه هستند.

میانگین تولید ماهانه «ساروم» نیز در 7 ماه نخست سال 97 حدود 144 هزار تن و در 7 ماه نخست سال 96 حدود 133 هزار تن بوده است. در حالی‌که میانگین تولید ماهانه در 5 ماه پایانی سال 96 حدود 65 هزار تن بوده است. بر این اساس رویه تولید این شرکت سیمانی نیز در برآورد سودآوری و تنظیم انتظارات اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت.

برای دیگر گروه‌ها نیز می‌توان با ذکر جزئیات به انتظارات از گزارش‌های ماهانه پرداخت. با در نظر گرفتن روند قیمتی سهام موارد بالا می‌تواند اثر قابل توجهی بر قیمت سهام داشته باشد. برای دیگر گروه‌ها نیز بررسی مقدار تولید و فروش و همچنین نرخ و مبلغ فروش اهمیت زیادی دارد. در این خصوص برای شرکت‌های صادرات‌محور نرخ فروش و همچنین مقدار فروش صادراتی دارای اهمیت است. البته هر شرکت‌ از صنایع مختلف برای هر یک می‌تواند نکته مشخصی را در برداشته باشد که در بررسی عملکرد ماهانه شرکت‌ها به آن‌ها اشاره خواهد شد.  

عناوین برگزیده