تاریخ: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۳۸
کد خبر: ۲۳۱۳۹۸
‌می‌متالز - از هر ۱۰ خودرویی که در نروژ فروخته می‌شود، ۹ خودرو برقی یا هیبریدی قابل شارژ است. نروژ به تازگی به رکوردی خیره‌کننده در خروج خودرو‌های بنزین یا گازوئیل‌سوز دست یافته است. بر اساس اعلام شورای اطلاعات ترافیک جاده‌ای نروژ در ماه سپتامبر از هر ۱۰ خودروی نویی که فروخته شده ۹ خودرو یا تمام برقی بوده یا هیبریدی قابل شارژ. از تمام خودرو‌های سواری نو فروخته شده در سال ۲۰۲۱ تا به حال، کمتر از ۵ درصد به سوخت‌های فسیلی متکی هستند آمار فروش گازوئیلی به مراتب کمتر از بنزینی است.

به گزارش می‌متالز، از ۱۰ خودروی جدید فروخته شده ۸ خودرو تمام برقی است و مدل Y تسلا در صدر جدول فروش خودرو‌های برقی کشور نروژ است. مقام دوم فروش متعلق به راوفور هیبریدی است که تنها خودروی هیبریدی در ۱۰ خودروی اول فروش نروژ است. مقام سوم متعلق به انیاک اشکودا است. نروژ تلاش می‌کند تا سال ۲۰۲۵ تمامی خودرو‌های نوی عرضه شده به بازار آلایندگی صفر داشته باشند. برای رسیدن به چنین هدفی، مشوق‌های بسیار جذابی از سوی دولت این کشور به مردم تعلق گرفته است. فدراسیون اتومبیل نروژ گزارش داده است که اگر همین روند با همین نرخ ادامه یابد آخرین خودرو‌های بنزین سوز فقط تا آوریل سال آینده در نروژ به فروش خواهند رسید و بعد از آن دیگر متوقف خواهد شد. اما آلایندگی به این سرعت به صفر نخواهد رسید. یکی از دلایل آن هم این است که هنوز در بخش وانت‌ها و خودرو‌های شاسی بلند، میزان تولید خودرو‌های برقی در سراسر دنیا به تعداد مطلوب نرسیده است. مهم‌ترین دلایل گرایش مردم نروژ به خودرو‌های برقی، بعد از مشوق‌های خیره‌کننده دولتی، رفع نگرانی‌ها درباره اضطراب پیمایش است. چون در این کشور شبکه‌های شارژ خودرو به خوبی در حال گسترش است مردم کمتر نگران ماندن در راه به خاطر خالی شدن شارژ باتری هستند.

دولت نروژ سیاست چماق و هویج را با هم به کار گرفته یعنی هویجی که به عنوان پاداش اختصاص داده ۲۵ درصد معافیت مالیاتی در مالیات ارزش افزوده است در حالی که به عنوان چماق، جریمه‌هایی برای آلایندگی ناشی از سوخت‌های دیزلی و بنزینی در نظر گرفته است.

انجمن خودرو‌های برقی نروژ گزارش داده است: مالیات خرید برای همه خودرو‌های نو ترکیبی از وزن، آلایندگی دی اکسید کربن و آلاینده‌های نیتروژنی است. یعنی هر چقدر خودرو بزرگ‌تر، با وزن بالاتر و گران‌تر باشد، معافیت مالیاتی آن کمتر و جریمه‌های سوخت‌های فسیلی آن بیشتر است.

بقیه سیاست‌گذاری‌ها هم به این تشویق بزرگ کمک می‌کنند از جمله قبض پارکینگ، کرایه‌های حمل‌ونقل و هر راه دیگر که امکان تشویق مردم را به خرید خودرو‌های برقی داشته باشد.

منبع: دنیای اقتصاد