تاریخ: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۴۲
بازدید: ۳۶۵
کد خبر: ۲۳۱۴۰۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

سهم خودروسازی در «پیمان شانگهای»

‌می‌متالز - حضور ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای فرصتی برای اقتصاد ایران و به‌تبع آن خودروسازی و قطعه‌سازی و گام نخست برای توسعه صادرات در این حوزه است.

به گزارش می‌متالز، سازمان همکاری‌های شانگهای سازمانی میان‌دولتی است که با هدف مبارزه با تهدید‌های امنیتی جدید و با گردهمایی سران کشور‌های روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان در سال ۱۹۹۶ در شهر شانگهای تحت عنوان گروه «شانگهای ۵» پا به عرصه ظهور گذاشت. در سال ۲۰۰۱ با پذیرش عضویت ازبکستان و رسیدن تعداد اعضا به ۶ کشور ارتقا و نام آن نیز به سازمان همکاری شانگهای تغییر کرد. هند و پاکستان نیز از تابستان ۲۰۱۶ به عضویت کامل این سازمان درآمدند. ایران نیز در ماه گذشته به عضویت دائمی این سازمان پذیرفته شد.

در این مورد، «مازیار بیگلو» دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران دیدگاه چندان خوش‌بینانه‌ای نسبت به تاثیر این پیمان در خودروسازی و قطعه‌سازی کشور ندارد و معتقد است: حضور در پیمان شانگهای می‌تواند تاثیرات مثبت و منفی برای صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی کشورمان به دنبال داشته باشد.

این مقام صنفی گفت: کشوری نظیر روسیه در پیمان شانگهای حضور دارد که می‌تواند مقصدی برای خودرو‌های ایرانی باشد، زیرا به‌طور عمده خودروسازان خارجی در این کشور فعال هستند و به‌تازگی نیز ایران‌خودرو و سایپا گام‌هایی برای حضور مجدد در این بازار برداشته‌اند. وی تصریح کرد: در کنار همه مزایای ممکن، اما هم‌زمان باید با هجمه چینی‌ها و هندی‌ها به بازار کشورمان مقابله کنیم، زیرا آن‌ها نیز قادر به صادرات خودرو و قطعه به ما هستند و هم‌اکنون عمده خودرو‌های چینی موجود در بازار ایران به صورت فول CBU (خودروی کامل) وارد کشور شده و فقط سرهم‌بندی می‌شوند. بیگلو تاکید کرد: تا زمانی که صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی کشورمان به غرب یا شرق وابسته باشند، همواره تاثیرپذیر خواهیم بود و نه تاثیرگذار. دبیر انجمن قطعه‌سازان خودروی کشور اضافه کرد: زمانی می‌توان از حضور در این پیمان بین‌المللی به‌خوبی استفاده کرد که مشکلات داخلی خود نظیر قیمت‌گذاری دستوری، خصولتی بودن خودروسازان، انحصار ناخواسته در این صنعت، عدم تعهد خودروسازان و قطعه‌سازان به کیفیت و عدم تامین مواد اولیه مورد نیاز را حل کرده باشیم. اما رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور نیز معتقد است: ورود به هرگونه پیمان و همکاری بین‌المللی برای صنعت کشور کارساز است. محمدرضا نجفی‌منش گفت: میزان تاثیرگذاری مثبت یا منفی این پیمان‌ها بستگی مستقیم به هوشمندی و توانمندی ما دارد که چگونه بتوانیم حُسن استفاده را از آن انجام دهیم.

وی به پتانسیل‌های موجود در صنایع خودرو و قطعه کشور اشاره کرد و افزود: هرچند چین بزرگ‌ترین خودروساز جهان است، اما همین کشور برای تامین بسیاری قطعات خود چشم به خارج دارد و این فرصتی برای ما است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده