تاریخ: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۳۵
بازدید: ۲۳۱
کد خبر: ۲۳۱۴۲۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد بیش از ۷۲ درصدی انتشار اوراق بدهی در مردادماه ۱۴۰۰

‌می‌متالز - بر اساس آمار، عرضه اوراق بدهی دولتی به عنوان یکی از راهکار‌های جذب منابع و مدیریت نقدینگی در مردادماه امسال نسبت به ماه قبل، افزایش داشته است.

به گزارش می‌متالز، اطلاعات وضعیت فروش اوراق مالی اسلامی تا پایان مرداد ۱۴۰۰ از سوی بانک مرکزی منتشر شد که نشان می‌دهد مجموع اوراق بدهی منتشره تا در مردادماه سال جاری، ۳۳۳.۷ هزار میلیارد ریال بوده که در مقایسه با ماه گذشته، با افزایش ۷۲.۲ درصدی مواجه شده است. این در حالی است مجموع این اوراق در پنج ماه نخست سال جاری به رقم ۷۰۲ هزار میلیارد ریال رسیده است که نسبت به پنج ماه نخست سال قبل، ۷.۸ درصد کاهش یافته است.

براساس این گزارش، در مردادماه ۱۴۰۰، اوراق بدهی دولتی با ۱۶۱.۴ درصد رشد نسبت به ماه قبل، ۳۲۶.۷ هزار میلیارد ریال بوده است. این در حالی است که اوراق بدهی دولتی منتشر شده در پنج ماه ابتدایی سال جاری با افت ۱۲.۱ درصدی نسبت به پنج ماهه ۱۳۹۹ به رقم ۵۷۹.۱ هزار میلیارد ریال رسیده است.

از سوی دیگر در بخش اوراق بدهی شهرداری در مردادماه ۱۴۰۰ اوراقی در این خصوص منتشر نشده است. هرچند انتشار اوراق بدهی شهرداری در پنج ماهه ابتدایی سال جاری با بیش از ۱۰۰ افزایش نسبت به پنج ماهه نخست سال قبل، به رقم ۶۷.۲ هزار میلیارد ریال رسیده است.

همچنین در بخش اوراق بدهی شرکتی بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط بانک مرکزی، شاهد هستیم که انتشار این اوراق در دومین ماه تابستان ۱۴۰۰ به رقم ۷ هزار میلیارد ریال رسیده است که نسبت به ماه قبل، ۹.۱ درصد کاهش داشته است. از سوی دیگر، انتشار این اوراق در پنج ماهه ۱۴۰۰ نیز با افت ۱۹.۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به رقم ۵۵.۷ هزار میلیارد ریال رسیده است.

رشد بیش از ۷۲ درصدی انتشار اوراق بدهی در مردادماه ۱۴۰۰

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده