تاریخ: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۴۵
بازدید: ۱۸۲
کد خبر: ۲۳۱۲۳۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
منحنی نرخ بازدهی در۱۴ مهر ۱۴۰۰؛

سقوط آزاد حجم معاملات اوراق بدهی دولت

‌می‌متالز - حجم معاملات اوراق بدهی پس از جهش‌های هفته‌های اخیر در هفته دوم مهرماه روندی کاهشی داشت این روند در ۱۴ مهر آخرین روز کاری هفته پیش به شدت نزولی بود و به نزدیکی مرز ۱۰۰ میلیاردی عقب‌نشینی کرد.

به گزارش می‌متالز، در این روز حجم معاملات خرد اوراق بدهی دولتی در بازار ثانویه نسبت به آخرین روز معاملاتی با ۵۸ درصد کاهش به ۱۰۵ میلیارد تومان رسید. این معاملات روی ۳۶ نماد اخزا و ۳ نماد اراد انجام شد.

معاملات عمده اوراق در بازار بدهی دولتی به ۱۶ هزار میلیارد تومان رسید؛ که بخش عمده آن به عملیات اعتباردهی بانک مرکزی ارتباط دارد.

بررسی منحنی بازده استخراج شده از نماد‌های اخزا نشان می‌دهد که نرخ‌های بازده در سررسید‌های کوتاه مدت نزولی بود. نرخ اوراق با سررسید یک سال با ۵ دهم درصد کاهش به ۲۲.۳۳ درصد رسید. نرخ بازده اوراق با سررسید دو سال با یک دهم درصد کاهش به ۲۳.۱۵ درصد رسید. نرخ بازده اوراق با سررسید سه سال با دو دهم درصد افزایش به ۲۳.۷۳ درصد رسید. نرخ بازده اتی در سال دوم نیز با ۳ دهم درصد افزایش به ۲۳.۹۹ درصد رسید.

منحنی بازدهی اوراق بدهی دولتی چیست؟
نرخ بازده نقدی و آتی

در بازار اوراق بدهی دولتی، نرخ‌های بازده اوراق در سررسید‌های زمانی مختلف از طریق عرضه و تقاضا کشف می‌شود. نرخ کشف‌شده بر اساس این سازوکار متوسط بازده نقدی نگهداری اوراق تا سررسید را نشان می‌دهد. همچنین از تفاوت نرخ‌های بازده نقدی در سررسید‌های مختلف، می‌توان برای استخراج بازده آتی مورد انتظار سرمایه‌گذاران استفاده کرد.

 

منبع: دنیای بورس

عناوین برگزیده