تاریخ: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۰۴
بازدید: ۲۵۱
کد خبر: ۲۳۱۵۱۴
سرویس خبر : انرژی

تاثیر قیمت بالای گاز طبیعی بر تقاضای نفت

‌می‌متالز - تمایل مصرف کنندگان مخصوصا نیروگاه‌های برق به استفاده از نفت به جای گاز طبیعی گران قیمت، تقاضا برای نفت خام را طی چند هفته ۲ میلیون بشکه در روز افزایش می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، قیمت نفت به‌دنبال تصمیم اوپک و متحدانش برای ادامه روند افزایش تدریجی تولید به بالاترین رقم طی چند سال گذشته رسیده‌است، ولی در این‌بین قیمت گاز طبیعی بیش‌از ۳۰۰ درصد افزایش‌یافته و به بالاترین رقم از ۲۰۱۴ رسیده‌است.

با ادامه بحران در بازار جهانی انرژی، افزایش قیمت گاز طبیعی بر نفت خام هم تاثیر می‌گذارد، چون مصرف‌کنندگان به‌دنبال جایگزینی برای گاز هستند. در واقع، یک اتفاق غیرمتعارف روی داده‌است: تولیدکنندگان برق از گاز طبیعی گران‌قیمت به نفت روی آورده‌اند، درست برعکس کاری که دهه‌هاست انجام می‌دهند یعنی انتقال از نفت گران‌قیمت به گاز طبیعی پاک‌تر و ارزان‌تر.

این رویکرد می‌تواند تقاضا برای نفت خام را طی چند هفته ۲ میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

تقاضای گاز در اروپا و آسیا مخصوصاً از طرف چین به‌خاطر شرایط بد جوی و بهبود اقتصاد‌ها از بحران کرونا افزایش یافته‌است. انتظار می‌رود تقاضا برای گاز در نیمکره شمالی به‌خاطر فرارسیدن فصل زمستان بیشتر شود و ذخایر ناکافی آن قیمت را بازهم بالاتر ببرد.

متخصصان می‌گویند گاز در حال حاضر معادل نفت بشکه‌ای ۲۰۰ دلار معامله می‌شود. اروپا و آسیا بیشترین آسیب را دیده‌اند و قیمت نفت در این مناطق علی‌رغم افزایش اخیر آن بسیار ارزان‌تر از گاز است؛ بنابراین تمایل به استفاده از نفت به‌جای گاز، تقاضا برای آن را بالا برده و کسری موجود در بازار نفت را شدیدتر می‌کند.

کمبود عرضه و تولید پائین‌تر از حد انتظار برق از انرژی‌های تجدیدپذیر، نیروگاه‌ها را مجبور کرده به گاز طبیعی و زغال‌سنگ روی بیاورند تا بتوانند برق مورد نیاز شبکه را تامین کنند. این اتفاق قبلاً هرگز رخ نمی‌داده‌است. بازار همواره سعی داشته از نفت گران‌قیمت به سمت گاز طبیعی ارزان‌قیمت پیش برود.

بانک سرمایه‌گذاری جی پی مورگان افزایش احتمالی تولید برق از نفت را ۲ میلیون بشکه در روز اعلام کرده‌است، اما رقم ۷۵۰ هزار بشکه در روز تا ماه مارس را واقعی‌تر می‌داند.

در این بین، آژانس بین‌المللی انرژی که معمولاً محافظه‌کارانه‌تر عمل می‌کند، افزایش تقاضا برای نفت را ۲۰۰ هزار بشکه در روز اعلام کرده و بیشتر آن را متعلق به اندونزی، پاکستان، کشور‌های خاورمیانه و بنگلادش می‌داند.

منبع: کالاخبر

عناوین برگزیده