تاریخ: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۱۵
بازدید: ۱۵۲
کد خبر: ۲۳۱۵۲۲
سرویس خبر : انرژی

جهش قیمت نفت در سایه بحران انرژی

‌می‌متالز - قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه تحت تاثیر بحران انرژی که اقتصاد‌های بزرگ را درگیر کرده و هیچ نشانی از رفع آن دیده نمی‌شود، دوباره افزایش یافت و روند صعودی چند هفته اخیر را ادامه داد.

به گزارش می‌متالز، بهای معاملات نفت برنت یک دلار و ۲۰ سنت معادل ۱.۵ درصد افزایش یافت و به ۸۳ دلار و ۵۹ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت هفته گذشته حدود چهار درصد رشد کرده بود.

بهای نفت آمریکا با یک دلار و ۵۱ سنت معادل ۱.۹ درصد افزایش، به ۸۰ دلار و ۸۶ سنت در هر بشکه رسید که بالاترین قیمت از اواخر سال ۲۰۱۴ بود. نفت آمریکا هفته گذشته ۴.۶ درصد رشد داشت.

قیمت‌ها با خروج جمعیت واکسینه شده از قرنطینه که به احیای فعالیت اقتصادی کمک کرده، افزایش یافته و نفت برنت به مدت پنج هفته و نفت آمریکا در هفت هفته گذشته صعود کرده است.

قیمت زغال سنگ و گاز با احیای فعالیت اقتصادی افزایش پیدا کرده و نفت را به عنوان سوخت برای تولید نیرو جذاب‌تر کرده و قیمت آن را بالاتر برده است.

کلوین وونگ، تحلیلگر کالا در شرکت "سی ام سی مارکتس" در سنگاپور گفت: هیچ جریان خبری جدیدی وجود ندارد و حرکت قیمت تحت تاثیر عوامل درون بازاری است که نشان می‌دهند تورم بالاتر از روند صعودی قیمت‌ها حمایت می‌کنند.

در هند بعضی از ایالت‌ها خاموشی و قطع بیشتر برق را به دلیل کمبود زغال سنگ تجربه می‌کنند در حالی که در چین دولت در پی افزایش قیمت نیرو، به معدنکاران دستور داده است تولید زغال سنگ را افزایش دهند. بحران انرژی جهان را فرا گرفته و چشم انداز زمستان دشوار را به دلیل محدودیت تامین تقاضا برای گرمایش پیش رو قرار داده است.

در این بین، شرکت‌های حفاری در آمریکا از افزایش قیمت‌ها سود برده و هفته گذشته پنج حلقه به شمار دکل‌های حفاری اضافه کرده و شمار آن‌ها را برای پنجمین هفته متوالی افزایش دادند.

بر اساس گزارش رویترز، تصمیم هفته گذشته اوپک پلاس برای ادامه برنامه افزایش تدریجی تولید نفت، از قیمت نفت پشتیبانی کرد. وزیران گروه اوپک پلاس با وجود درخواست مصرف کنندگان برای تولید بیشتر نفت و کنترل رشد قیمت‌ها، در دیدار دوشنبه گذشته خود موافقت کردند همچنان برنامه فعلی برای افزایش تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز را ادامه دهند و درخواست‌های آمریکا و هند برای افزایش بیشتر تولید و حمایت از روند احیای اقتصاد‌های جهان از پاندمی را نادیده گرفتند.

منبع: کالاخبر

عناوین برگزیده