تاریخ: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۱۰
بازدید: ۲۰۹
کد خبر: ۲۳۱۵۸۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نقش و جایگاه نماد حاکمیت در توسعه صنعت بیمه

نقش و جایگاه نماد حاکمیت در توسعه صنعت بیمه
‌می‌متالز - اندیشمندان توسعه بر این باور هستند که رویکرد و نگرش توسعه‌ای حاکمان و سیاست‌گذاران، فرآیند‌های توسعه را از طریق ظرفیت‌سازی حداکثری سرمایه‌های مادی و معنوی در یک چرخه تکاملی به پیش خواهند راند و نهاد‌های توسعه‌ای اعم از نهاد‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که همدیگر را پشتیبانی می‌کنند، به‌وجود آورده و منجر به هم‌افزایی و همسویی اهداف عالی توسعه خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، نایب رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل بیمه دانا با بیان این مطلب اعلام کرد: نهاد بیمه از مهم‌ترین نهاد‌های اقتصادی پشتیبان و هم‌افزا در چرخه تکاملی فرآیند‌های توسعه است که علاوه بر ایجاد و سازماندهی جریان سرمایه‌گذاری و تامین مالی به سمت بخش‌های تولیدی و صنعتی و به تبع آن بهبود رشد اقتصادی، عدم اطمینان‌های ناشی از مخاطرات و ریسک‌هایی که به طور قابل توجهی بنیان‌های اجتماعی و اقتصادی خانواده‌ها، فضای کسب و کار و مبادلات گسترده اقتصادی را تهدید می‌کند، پوشش داده و فضای آرامش و ثبات برای جامعه و اقتصاد و زمینه حرکت بالنده و پایدار فرآیند‌های توسعه در بستر توسعه نهاد‌های فراگیر را به طور معناداری فراهم می‌کند. ابراهیم کاردگر با تاکید بر اینکه بنیان بیمه بر مخاطره و ریسک است که به طور وسیعی، تمامی ارکان تعاملات و مبادلات اقتصادی و اجتماعی را در بر می‌گیرد، افزود: در این میان نقش و جایگاه نهاد حاکمیت در توسعه صنعت بیمه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که متاسفانه به طور قابل اعتنایی، مغفول مانده و عموما در سطح توصیه و وجوه نظارتی متوقف مانده است. وی اظهار کرد: در یک نگاه کلان، حاکمیت در حوزه سیاست‌گذاری و حکمرانی اقتصادی از دو منظر، باید امر بیمه را در سطح حداکثری فراگیر کند، اول؛ از منظر وظایف حاکمیتی مصرح در قانون اساسی، دین و حکمرانی خوب و دوم؛ از منظر کنترل و مدیریت هزینه‌های حکمرانی و اثرات خارجی (Externality) آنکه به ویژه در حوزه سلامت، امنیت، بحران‌ها، وقایع طبیعی و. به طور قابل توجهی نظام اقتصادی و اجتماعی جامعه و حاکمیت را متاثر می‌کند. مدیرعامل بیمه دانا اضافه کرد: براین اساس دولت‌ها لازم است که بیمه را نه در قالب یک کسب و کار مفید و معقول که خود شرکت‌های بیمه باید آن را راهبری و توسعه دهند، بلکه در سطحی بالاتر و در قامت نهاد حاکمیت، باید سیاست‌گذاری عمومی و برنامه‌ریزی راهبردی برای توسعه فراگیر بیمه صورت دهند. وی در عین حال تاکید کرد: سیاست‌های اتخاذ شده در مقاطع مختلف (مثلا سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها یا شرایط کرونا و پساکرونا)، می‌تواند ظرفیت‌های گسترده‌ای را در سطح حکمرانی و سیاست‌گذاری عمومی بیمه به وجود آورد که به تبع آن بازار بیمه در یک مدار توسعه‌ای قرار گرفته و شرکت‌های بیمه با ایجاد ظرفیت‌های متنوع و متکثر، امر بیمه را در سطح جامعه نهادینه و قوام یافته کند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده