به گزارش میمتالز، دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک در خصوص شرایط واردات و صادرات انواع لاستیک سبک و سنگین توضیح داد: در حال حاضر ۳۰ تا ۳۵ درصد تایرهای سواری یا سبک از محل واردات تامین میشود، ضمن آنکه شرایط رینگهای پرمصرف تولید نیز طوری بود که فروشی نداشت و در مقابل انباشت زیادی وجود داشت که اجازه داده شد که هر کارخانه ۱۵ تا ۲۰ درصد از تولیدات خود را صادر کند.
وی با بیان اینکه عمده تایرهای سواری نیز مانند تایرهای سنگین به کشورهای حاشیهای صادر میشود، گفت: کشورهای عراق، پاکستان، افغانستان و سوریه از عمده واردکنندگان تایرهای ایرانی هستند.
وی درباره وضعیت لاستیکهای تولیدی منسوخ شده سایز ۱۲،۲۴ بایاس که در دنیا و ایران هم بازار خوبی ندارد، بیان کرد: از آنجا که این نوع لاستیک نیز در ایران به فروش نمیرود، مصوبهای دریافت شد که این نوع لاستیکها به کشورهای عراق، پاکستان، افغانستان، سوریه صادر شود.
دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک گفت: اکنون تولیدکنندگان تایر سرسخت کره ای، ژاپنی، چینی و … با ایرانیها رقابت میکنند به طوری که این امر سبب شده صادرات خوبی نداشته باشیم، البته بعد از آنکه هزینه صدور هر کانتینر در ۳ ماه اخیر نیز به شدت افزایش یافته ممکن است صادرات این کالا متوقف شود.
وی با بیان اینکه تمام برندهای لاستیکی که وارد کشور میشود، استاندارد جهانی دارد، گفت: متاسفانه تولیدات داخل هنوز استانداردهای جهانی را نگرفته اند و با توجه به وجود رقیبان سرسخت این بخش به طور قطع در صادرات نیز به مشکل خواهیم خورد.
وی با اشاره به سایز لاستیکهایی که قرار است، صادر شود، گفت: اکنون رینگهای ۱۳،۱۴ و ۱۵ در داخل تولید میشود و سایز ۱۳ تنها در کشور متقاضی دارد و رینگهای ۱۴ به بالا صادر میشود. در یک زمانی واردات رینگ ۱۵ ممنوع اعلام شده بود، اما اکنون از ممنوعیت خارج شده بود.