تاریخ: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۳۹
بازدید: ۳۰۸
کد خبر: ۲۳۱۷۵۶
سرویس خبر : متالورژی و مواد
رئیس سازمان صمت فارس:

فارس ۹۰ درصد خاک‌نسوز کشور را تامین می‌کند

‌می‌متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس با اشاره به اینکه بالغ بر ۶۰ نوع ماده معدنی در این استان وجود دارد، فارس را تامین کننده حدود ۹۰ درصد نیاز کشور به خاک نسوز دانست.

به گزارش می‌متالز، حمیدرضا ایزدی چهارشنبه ۲۱ مهر در جلسه تبیین اجرای طرح مطالعات آمایش صنعتی، معدنی و تجاری استان فارس که با حضور مسوولان کشوری در شیراز برگزار شد، گفت: زمانی می‌توانیم طرح اساسی صنایع معدنی را اجرا کنیم که زیر ساخت و آب را فراهم کنیم چرا که آب یکی از مهم‌ترین مولفه‌هایی است که باید در توسعه صنایع مد نظر قرار داد.

ایزدی با بیان اینکه استان فارس تقریبا یک ایران کوچک است چرا که دارای ۳۶شهرستان است که همین تعدد شهرستان باعث شده کارها، گستردگی بیشتری داشته باشند، افزود: از طرفی نیز فاصله بین شهر‌ها بسیار زیاد است به گونه‌ای که شمالی‌ترین و جنوبی‌ترین شهرستان‌های استان حدود هفت ساعت فاصله با مرکز استان دارند همچنین تغییرات فراوانی که به لحاظ جغرافیایی و آب و هوایی در استان وجود دارد باعث شده ما دارای منابع مختلفی باشیم.

او ادامه داد: استان فارس در بخش معدن بر روی بخش زاگرس قرار دارد و اکثر معادن استان، معادن آهکی هستند و در شمال و شمال شرق فارس معادن خاک نسوزی قرار دارند که بیش از ۹۰درصد خاک نسوز کشور را تامین می‌کنند و در کنار این‌ها واحد‌های کاشی و سرامیک و معادن سنگ آهن بسیاری نیز داریم؛ همچنین معادن روی و فولاد، واحد‌های کنسانتره و سنگ‌های تزئینی خوبی در شمال و شمال شرق استان وجود دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: این تنوع بسیار زیاد باعث شده ما فکر این باشیم که یک صنایع وابسته به مواد معدنی را تعریف کنیم.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۸۸تا کنون نزدیک به ۵۵ هزار کیلومتر مربع از مساحت استان فارس توسط سازمان ایمیدرو در حال اکتشاف است، گفت: هدف از این اکتشافات راه اندازی کارخانه جات و صنایع تبدیلی است نه خام فروشی و تمام توان ما از انجام این اکتشافات، این است که مواد معدنی موجود در استان را شناسایی کنیم و این امر در راستای آمایش سرزمین است.

ایزدی با تأکید بر اینکه، همه این اقدامات، در راستای طرح آمایش سرزمین انجام شده است، گفت: بعد از مشخص شدن انواع و میزان مواد معدنی موجود در هر منطقه می‌توانیم برای هر کدام طرح تعریف کنیم و صنایع وابسته به آن ماده معدنی را راه اندازی کنیم نگاه ما بر این است که حتما صنایع معدنی را در استان فارس گسترش دهیم تا موجب تحول و توسعه پایدار در استان شود.

منبع: ایسنا

عناوین برگزیده