تاریخ: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۰۵
بازدید: ۱۵۳
کد خبر: ۲۳۱۹۱۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

۶ واحد معدنی از معادن راکد استان خراسان جنوبی به چرخه تولید بازگشت

‌می‌متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: در راستای فعالسازی و احیای معادن غیرفعال، از ابتدای سال تاکنون تعداد ۶ واحد معدنی از معادن راکد و غیرفعال با برگزاری جلسات تعیین تکلیف برای این معادن به چرخه تولید بازگشت.

به گزارش می‌متالز، عباس جرجانی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اقدامات شاخص سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ در حوزه تجارت اظهار داشت: استان خراسان جنوبی در کنار وجود ظرفیت‌های فراوان صنعتی و معدنی، زمینه فعالیت اصناف و کسب و کار‌های خرد به خوبی در استان شکل گرفته و این استان با دارا بودن بیش از ۳۴ هزار واحد صنفی، زمینه اشتغال بیش از ۸۵ هزار نفر را در این بخش فراهم کرده است.

وی افزود: در شش ماهه اول سال جاری یک هزار و ۷۱۰ پروانه کسب صنفی در استان صادر شده که با صدور این پروانه‌ها برای ۴ هزار و ۲۷۵ نفر اشتغال ایجاد شده است که پروانه کسب‌های صادره به ترتیب در رسته‌های خدماتی ۲۷۱، تولیدی ۲۷۰، توزیعی ۹۰۲ و خدمات فنی ۲۶۷ فقره بوده است و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۹ و نیم درصد رشد داشته است.

بافت ۱۱۰ هزار مترمربع فرش دستبافت

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: با وجود ۵۰ هزار بافنده و تولید سالیانه حدود ۱۶۰ هزار متر مربع فرش دستبافت، در ۶ ماهه اول سال جاری ۱۱۰ هزار متر مربع فرش دستباف به ارزش تقریبی هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال در سطح استان تولید شده است.

جرجانی با بیان اینکه همچنین در این مدت ۳۸ فقره مجوز مشاغل خانگی صادر شده که در این راستا به ۱۸ طرح ۱۰ هزار و ۷۸۰ میلیون ریال تسهیلات پرداخت شده است افزود: در حوزه تجارت خارجی خراسان جنوبی با دارا بودن ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان و ظرفیت و پتانسیل اقتصاد مرز، در شش ماهه اول سالجاری ۳۸۰ میلیون دلار کالا از استان خارج شده که در دو بخش صادرات و ماده ۱۱۶ بوده است و این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۷ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: در راستای تامین اقلام مورد نیاز استان و کشور از ابتدای امسال ۱۱ میلیون دلار واردات کل استان بوده که به لحاظ وزنی حدود یک هزار و ۱۵۷ تن برآورد شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: از جمله اقدامات مهم در حوزه تجارت خارجی در سال ۱۴۰۰، افزایش سهمیه ارزی مرزنشینان به ازای هر نفر در خراسان جنوبی از ۱۰۰ دلار به ۴۰۰ دلار با هدف کمک به معیشت این قشر و رونق مبادلات مرزی و تجاری است.

خراسان جنوبی جزو ۵ استان معدنی کشور

جرجانی با اشاره به قدامات شاخص سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ در حوزه معدن گفت: خراسان جنوبی با توجه به ساختار زمین شناسی از ذخایر غنی معدنی با تنوع قریب به ۵۰ نوع ماده معدنی از مجموع ۶۵ نوع ماده معدنی شناخته شده کشور برخوردار است که با دارا بودن ۶۹۸ معدن با ذخیره قطعی حدود ۷ میلیارد تن و اشتغال بیش از ۱۳ هزار نفر در این بخش یکی از ۵ استان معدنی کشور است.

وی با بیان اینکه در شش ماهه ابتدای سال جاری، ۲۰ فقره پروانه بهره برداری معدنی با سرمایه‌گذاری ۹۷۱ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی ۱۶۰ نفر صادر شده که به لحاظ میزان سرمایه‌گذاری ۷ برابر، به لحاظ میزان اشتغال ۲ برابر و به لحاظ تعداد صدور پروانه یک و نیم برابر نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ رشد داشته است اظهار داشت: در این مدت ۲۶ فقره گواهی کشف با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۱۰۸ میلیارد ریال در استان صادر شده که از لحاظ تعداد حدود ۳ برابر و به لحاظ سرمایه‌گذاری بیش از ۴ برابر رشد را نشان می‌دهد.

جرجانی خاطرنشان کرد: در راستای فعالسازی و احیای معادن غیرفعال، از ابتدای سال تاکنون تعداد ۶ واحد معدنی از معادن راکد و غیرفعال با برگزاری جلسات تعیین تکلیف برای این معادن به چرخه تولید بازگشت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: در راستای اجرای برنامه‌های ستاد توسعه خاوران، از مجموع تفاهم نامه‌های منعقد شده در این ستاد ۱۱ تفاهم‌نامه مربوط به حوزه صنعت، معدن و تجارت است که میزان سرمایه‌گذاری این طرح‌ها ۳ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی آن ۶ هزار و ۵۰۰ نفر پیش بینی شده است که با تحقق و اجرای این تفاهم‌نامه‌ها تحول عظیمی در حوزه صنعت و معدن استان ایجاد خواهد شد.

جرجانی با اشاره به قدامات شاخص سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ در حوزه صنعت گفت:در حوزه صنعت واحد‌های شاخصی در سطح استان در زمینه‌های مختلف تولیدی ایجاد شده که زمینه اشتغال حدود ۱۲ هزار نفر در استان را فراهم کرده است.

تولید ۲.۵ میلیون تن کنسانتره زغال سنگ

جرجانی افزود: در راستای شناسایی ظرفیت‌های تولید در کشور، استان خراسان جنوبی با تولید سالانه بیش از ۲ و نیم میلیون تن کنسانتره زغال سنگ، تولید ۲۱ میلیون متر مربع کاشی و سرامیک و همچنین تولید بالغ بر ۳۱ هزار تن انواع لاستیک خودرو رتبه‌های شاخصی را در کشور به خود اختصاص داده است.

وی گفت: در شش ماهه ابتدای سالجاری تعداد ۲۱ فقره پروانه بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری ۴ هزار و ۱۹۲ میلیارد ریال در سطح استان صادر شده است که زمینه اشتغال بیش از ۳۹۰ نفر را فراهم آورده و سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این بخش نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹ درصد رشد داشته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان داشت: همچنین در راستای جذب سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت، در این مدت ۱۸۹ فقره جواز تاسیس با سرمایه گذاری ۱۳۸ هزار میلیارد ریال صادر شده است که پیش بینی می‌شود در صورت ایجاد و بهره‌برداری از این واحد‌ها ۷۰۰۰ نفر در استان مشغول به فعالیت شوند.

وی ادامه داد: این تعداد جواز صنعتی از لحاظ پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۱۱ برابر، از لحاظ پیش‌بینی اشتغال ۱۷ برابر و از لحاظ تعداد جواز صادره ۱۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است وهمچنین در راستای رفع موانع تولید و فعالسازی واحد‌های صنعتی راکد، از ابتدای سال تعداد ۱۳ واحد صنعتی با برگزاری جلسات کارگروه تسهیل استانی و ملی به چرخه تولید بازگشتند.

جرجانی افزود: بهره برداری از ۱۱ طرح کوچک، بزرگ و متوسط در دست اجرا در زمینه‌های تولید شمش طلا، تولید کنسانتره آهن، کاشی و سرامیک و ... در سطح استان با سرمایه گذاری بیش از ۸۰۰۰ میلیارد تومان و اشتغال‌زایی ۱۸۰۰ نفر در راستای تمرکز بر تکمیل طرح‌های نیمه تمام صنعتی و صنایع معدنی استان از جمله اولویت‌های سازمان در سال جاری است.

انجام بیش از ۴۸ هزار مورد بازرسی از واحد‌های اقتصادی استان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به اقدامات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ درحوزه نظارت وبازرسی هم گفت: در راستای حمایت از حقوق مصرف کنندگان، برخورد با متخلفین و جلب رضایت مردم، در نیمه نخست سال جاری بیش از ۴۸ هزار مورد بازرسی از واحد‌های اقتصادی استان صورت گرفته که در این راستا ۸۵۹ فقره پرونده تخلف به ارزش ۳۱۱ میلیارد و ۳۰۹ میلیون ریال برای واحد‌های متخلف در استان تشکیل و بالغ بر ۲ میلیارد و ۱۷۳ میلیون و ۲۶۲ هزار ریال به شاکیان برگشت داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در ۶ ماهه نخست سال جاری ۳ هزار و ۳۱۱ مورد گزارش مردمی از طریق سامانه ۱۲۴ در سطح استان دریافت و مورد رسیدگی بازرسان قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده