تاریخ: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۱۵
بازدید: ۱۵۷
کد خبر: ۲۳۲۲۶۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مهار تورم در لیست اولویت‌های بانک مرکزی

‌می‌متالز - کاهش نرخ تورم و جلوگیری از شکل گیری انتظارات تورمی، از مهم‌ترین نیاز‌های امروز کشور محسوب می‌شود؛ امری که رییس کل بانک مرکزی نیز از آن به عنوان یکی از اولویت‌های بانک در دور جدید فعالیت‌ها یاد کرد.

به گزارش می‌متالز، بسیاری از کارشناسان و خبرگان اقتصادی کشور بر این باورند که شرایط کنونی بسیار حساس و مهم است، چرا که اگر تورم مهار نشود و نسبت به کاهش آن اقدامی صورت نگیرد، شاهد سیل مخرب تورمی و همچنین جهش شدید انتظارات تورمی و به دنبال آن کاهش ارزش پولی ملی و رشد منفی اقتصاد خواهیم بود.

در حال حاضر با تکمیل تیم اقتصادی دولت سیزدهم و آغاز به کار بخش‌های مختلف اقتصادی و از همه مهم‌تر تعیین رییس کل بانک مرکزی، مهم‌ترین اولویت و برنامه اقتصادی کنترل تورم است که باید با تصمیمی سخت در این روزها، در راستای ریشه کن شدن تورم و اصلاح دیگر شاخص‌های اقتصادی گام برداشت.

این تصمیم سخت از آن جهت مهم و اساسی جلوه می‌کند که باید برای نیمه دوم سال نتیجه بخش باشد نه اینکه هدف بلندمدت صرفا مدنظر باشد. اولین مشکل اساسی اقتصاد کشور در حال حاضر تورم فزاینده است که همه اقتصاددانان کاربلد کشور بر آن اتفاق نظر دارند و معتقدند که باید ابتدا راه حل‌های کوتاه مدت برای این امر اندیشیده شود و بعد از آن هم به اهداف بلندمدت دست یافت.

متاسفانه تورم کشور حتی تا حدودی وابسته به شرایط بین المللی ما و تحریم‌ها و محدودیت‌ها دارد که شاید برای آن هم باید سازوکاری اندیشید. سازوکاری که دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم نیز از شروع به کار خود آن را در دستور کار قرار داده به نحوی که سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی خود اعلام کرده بود مذاکراتی را قبول داریم که نتیجه‌بخش بوده و به تحریم‌ها علیه ملت ایران پایان دهد.

به هر حال لغو تحریم‌ها و افزایش درآمد‌های نفتی به طور قطع بر شاخص‌های مهم اقتصادی از جمله تورم و همچنین انتظارات تورمی اثرگذار خواهد بود و نباید از آن غافل شد.

از سوی دیگر، صندوق بین‌المللی پول بر این باور است که تورم در اکثر کشور‌های جهان طی سال آینده میلادی به نرخ پیش از همه‌گیری کاهش می‌یابد، با این حال همچنان چشم‌انداز روشنی از آن وجود ندارد.

همچنین در جدیدترین گزارش چشم انداز اقتصادی جهان خود نوشت: نرخ تورم ایران در سال ۲۰۲۱ برابر با ۳۹.۳ درصد پیش بینی شده و رقم تورم ایران در سال ۲۰۲۰ نیز ۳۶.۴ درصد اعلام شده است. ضمن اینکه این نهاد بین المللی از کاهش نرخ تورم ایران در سال آینده میلادی (۲۰۲۰) به ۲۷.۵ درصد خبر داده است.

این گزارش در حالی منتشر شد که تیم اقتصادی دولت سیزدهم تصمیم دارد با اتخاذ سیاست‌های انقباضی، تورم را مهار کند و بانک مرکزی نیز به عنوان متولی اصلی در تلاش است تا به اهداف مدنظر در کاهش رشد فزاینده نرخ تورم دست یابد. همانطور که رئیس کل جدید بانک مرکزی می‌گوید، مهار تورم یکی از مهم‌ترین اولویت‌های بانک مرکزی در دولت جدید است.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده