تاریخ: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۲۰
بازدید: ۵۵۰
کد خبر: ۲۳۲۴۳۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ظرفیت ۱۰۰ هزار تنی قیر گیلانغرب و لزوم تسریع در ایجاد کارخانه فرآوری

‌می‌متالز - گیلانغرب با بیش از ۷۰ درصد ذخایر قیر طبیعی کشور و ۹۰ درصد ذخایر استان کرمانشاه و همچنین ظرفیت استخراج سالانه بیش از ۱۰۰هزار تن از نقاط غنی این ماده معدنی به شمار می‌رود و اکنون با حمایت‌های دولت مسیر برای فرآوری و جلوگیری از خام فروشی این ماده معدنی هموار شده، اما نیاز به تسریع دارد.

به گزارش می‌متالز، معادن و ذخایر قیر طبیعی در جهان اندک و در شمار کمی از کشور‌ها واقع شده که ایران نیز یکی از همین معدود کشور‌ها است که از هفت درصد ذخایر کشف شده معادن دنیا برخوردار است و این گونه این ماده طبیعی و یا به عبارتی این جواهر با ارزش را در دل خود دارد.

استان‌های کرمانشاه، ایلام و لرستان نیز به واسطه موقعیت ژئوپولوتیکی خود دارای ذخایر و معادن قیر طبیعی هستند که ۹۰ درصد ذخایر قیر کرمانشاه در شهرستان گیلانغرب قرار دارد و می‌تو اند بستری برای سرمایه گذاری و پیشرفت باشد.

با حمایت‌های لازم از سوی مسوولان و دولتمردان و ایجاد کارخانه‌های فرآوری و رفع موانع لازم برای تولید، می‌توانیم شاهد تندتر شدن چرخه تولید معادن گیلانغرب، ایجاد اشتغالزایی و رونق اقتصادی و همچنین درخشش طلای سیاه در این منطقه باشیم.

صدور ۴۴ پروانه اکتشاف قیر در گیلانغرب

تاکنون ۴۴ پروانه اکتشاف معادن قیر در شهرستان گیلانغرب صادر شده است که به گفته سرپرست فرمانداری گیلانغرب ۲۸ مورد از این معادن با سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیارد ریالی پروانه بهره برداری دریافت کرده اند.

طبق گفته مسوولان امر در سال‌های اخیر بنا به دلایل متعدد ۱۷واحد فعال در زمینه تولید قیر در گیلانغرب فعال است و ۱۴ واحد دیگر به دلایل مختلف نظیر اختلافات بین شرکا، اختلافات منابع طبیعی، مقرون به صرفه نبودن هزینه استخراج، عدم تخصص کافی و به روز برخی از معدن داران و وجود واسطه‌ها به صورت نیمه فعال یا راکد مانده اند.

ظرفیت ۱۰۰ هزار تنی قیر گیلانغرب و لزوم تسریع در ایجاد کارخانه فرآوری

مشکلات معدن داران گیلانغرب

رییس اتحادیه صنف معدن‌داران شهرستان گیلانغرب افزایش هزینه اکتشاف و استخراج همچنین هزینه‌های آتش باری، باطله برداری و همچنین افزایش هزینه‌های حمل بار را از جمله مشکلات معدن داران بیان کرد.

«جهانبخش مرجانی» افزود: متروکه شدن معادن، ضرورت برداشتن لایه‌های مشرف و تهدید کننده مواد معدنی را به طور چشمگیری سنگین کرده به طوری که اگر لایه‌های تهدیدکننده کنار نرود و برداشت نشود موجب خارج شدن فعالیت معدنی به طور جدی خواهد شد و این مورد به تنهایی در این راستا هزینه‌های غیرقابل پیش بینی را چندین برابر افزایش داده و تولید را محدود کرده است.

وی عدم جاده دسترسی مناسب را یکی دیگر از دلایل افزایش سرسام آور هزینه‌های حمل به مراکز فروش عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه اخیراً عملیات اجرایی بخشی از جاده معادن با تخصیص درصد حقوق دولتی آغاز شده، تکمیل کل محور با بهسازی ۱۵ کیلومتر دیگر ضروری است.

لزوم ایجاد ناحیه صنعتی قیر در گیلانغرب

رییس اتحادیه صنف معدن داران گیلانغرب گفت: عمیق‌تر شدن مواد معدنی و محدودیت‌هایی که در نقاط عمیق برای جابه جایی ایجاد می‌کند به علاوه آب گرفتگی‌های فصلی و عمیق بودن محل ذخایر تاثیرات مخربی را به وجود آورده است.

مرجانی عدم فعالیت مرتبط با قیر معدنی، محدودیت در صادرات و مصارف داخلی به دلیل شیوع کرونا که منجر به تعطیلی بازار و محدود شدن زمینه توسعه و فعالیت معدن داران شده را یکی دیگر از تهدیدات جدی ذکر کرد که معدن داران با آن مواجه هستند.

عدم تامین سوخت مورد نیاز و خرید از بازار آزاد و قیمت‌های چند برابر، عدم نقدینگی لازم برای خرید مواد معدنی و تعطیلی بازار که باعث شده خیلی از معادن با بهره بانکی اخذ شده از عوامل مختلف با بانک‌ها مواجه شوند از دیگر مواردی است که به گفته رییس اتحادیه صنف معدن داران گیلانغرب بر فعالیت معدن داران تاثیر گذاشته است.

مرجانی ایجاد ناحیه صنعتی قیر را برای واحد‌های بیتومین پراکنده ضروری دانست و اظهار داشت: دولت می‌تواند با استفاده از ارتباط و تعامل مناسبی که با کشور چین دارد زمینه ورود تکنولوژی مناسب برای فرآوری قیر طبیعی را فراهم نماید.

وی همچنین خواستار توجه به حقوق کارفرما در در مناطق محروم درزمینه هزینه‌های بیمه‌ای شد.

ظرفیت ۱۰۰ هزار تنی قیر گیلانغرب و لزوم تسریع در ایجاد کارخانه فرآوری

اشتغالزایی ۶۷۲ نفر در معادن قیر گیلانغرب

سرپرست فرمانداری گیلانغرب نیز به ایرنا گفت: ظرفیت پیش بینی شده برای اشتغال معادن قیر گیلانغرب، ۶۷۲نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم است که هم اکنون ۴۰۸نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در معادن این شهرستان مشغول فعالیت هستند.

«حشمت رضایی» اضافه کرد: در ۲سال اخیر میزان استخراج قیر طبیعی از معادن شهرستان رشد چشمگیری داشته و سالیانه به ۱۰۰ هزار تن هم رسیده است.

ایجاد یک کارخانه فرآوری قیر طبیعی در گیلانغرب

سرپرست فرمانداری گیلانغرب گفت: ایجاد یک کارخانه بزرگ فرآوری در شهرستان به طور جدی در دستور کار قرار دارد و اخیرا سرمایه گذاران بخش خصوصی ورود کرده و امکان همکاری آن‌ها در حال بررسی است که در صورت تحقق این موضوع تحول شگرفی را در بخش فرآوری معدن قیر طبیعی در سطح استان و کشور شاهد خواهیم بود.

به گفته مسوولان، با توجه به وجود معادن غنی قیر طبیعی و امکان فرآوری صد‌ها نوع مشتقات از این ماده معدنی ایجاد یک کارخانه مناسب می‌تواند علاوه بر تاثیر چشمگیر بر درآمد و ایجاد اشتغال پایدار در منطقه از صدور خام این ماده ارزشمند هم جلوگیری کند.

بیشترین صادرات قیر طبیعی گیلانغرب به کشور‌های حاشیه خلیج فارس و آسیای میانه

سرپرست فرمانداری گیلانغرب نیز در ادامه گفت: بیشترین صادرات قیر طبیعی استخراجی از معادن شهرستان گیلانغرب در این سال‌ها به کشور‌های حاشیه خلیج فارس، چین، ترکیه، مالزی و آسیای میانه بوده است.

رضایی افزود: به گفته کارشناسان قیر طبیعی از مهمترین مواد معدنی است که صد‌ها نوع مشتقات هیدرو کربنی (مشتقات نفتی) از آن فرآوری، تولید و به بازار مصرف عرضه می‌شود.

در صورت احداث کارخانه فرآوری در گیلانغرب، ده‌ها نوع مشتقات قیرطبیعی نظیر موادکربن بلک، پودر دستگاه‌های کپی، مواد صنعتی برای استفاده تجهیزات الکترونیک، ایزوبام، پودر گیلسونایی، مواد بهداشتی، آرایشی و انواع مش ۳۰ تا ۲۰۰ نیز فرآوری و تولید شود.

در استاندارد بین المللی در تولید این ماده به سه گزینه درصد کربن، ئیدروژن و مقدار خاکستر توجه خواهد شد که بسیاری از معادن منطقه گیلانغرب از این جهت در ردیف بهترین قیر‌های طبیعی دنیا قرار دارند.

انجام اقدام‌های زیرساختی برای حمایت از معادن گیلانغرب

سرپرست فرمانداری گیلانغرب در ادامه توضیح داد: در راستای ایجاد زیرساخت‌های لازم و حمایت‌های دولت از معدن داران اقدام‌های مهمی صورت گرفته که بهسازی و روکش آسفالت راه دسترسی به معادن به طول ۲۰ کیلومتر آغاز شده و در فاز اول تاکنون زیرسازی هفت کیلومتر آن انجام گرفته است.

همچنین ایجاد ناحیه قیر طبیعی به منظور انتقال واحد‌های موجود در شهرک صنعتی به محل جدید هم در دستور کار قرار گرفته و مراحل اداری و فنی را در استان طی می‌کند که سرپرست فرمانداری گیلانغرب در این ارتباط گفت: جانمایی این امر انجام شده و با تحقق این امر شاهد سامان دهی واحد‌های فعال در این رابطه خواهیم بود.

رضایی ادامه داد: در بخش معادن سنگ گچ نیز تعداد چهار مورد پروانه معدنی سنگ گچ دارای پروانه بهره برداری با میزان ذخیره‌ای بیش از ۶ میلیون تن در این شهرستان وجود دارد که ۲ واحد آن فعال بوده و سالیانه ۱۰۵ هزار تن گچ از این واحد‌ها استخراج می‌شود.

طبق آمار‌های موجود، در حوزه صنعت تعداد ۲۹ واحد با سرمایه گذاری ۲۸۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۲۴۰ نفر در شهرستان گیلانغرب وجود دارد که البته هم اکنون برخی از این واحد‌ها به دلیل عدم رقابت با واحد‌های تولیدی صاحب نام، عدم تخصص مدیران این واحد‌ها در بازاریابی مناسب و قوانین دست و پاگیر بانک‌ها راکد است.

به گفته سرپرست فرمانداری گیلانغرب در این راستا با پیگیری‌هایی که در یکسال گذشته صورت گرفته بیش از ۴۰ میلیارد ریال تسهیلات مناسب از محل اشتغال توسعه روستایی پرداخت شده است.

رضایی افزود: عمده واحد‌های صنعتی شهرستان تولید دانه بندی شن و ماسه، پودر بیتومین و برخی مشتقات قیر طبیعی، آجر، باند و گاز طبی، تولید بالشتک خودرو‌های سنگین و محافظ الکتریکی است.

ظرفیت ۱۰۰ هزار تنی قیر گیلانغرب و لزوم تسریع در ایجاد کارخانه فرآوری

ایجاد ناحیه صنعتی فرآوری قیر طبیعی

سرپرست فرمانداری گیلانغرب با اعلام اینکه ناحیه صنعتی فرآوری قیر طبیعی در این شهرستان ایجاد می‌شود، گفت که این ناحیه در حال جانمایی است تا واحد‌های پراکنده سامان دهی شود.

رضایی همچنین از اجرای برنامه‌های متناسب با تولیدات قیر طبیعی در این شهرستان در راستای جلوگیری از خام فروشی این ماده ارزشمند معدنی خبرداد و اظهار داشت: بخش قابل توجه قیر طبیعی استخراجی از معادن این شهرستان به صورت خام فروشی عرضه می‌شود که هیچ گونه ارزش افزوده‌ای برای استان کرمانشاه و کشور ندارد.

سرپرست فرمانداری گیلانغرب گفت: به لحاظ ذخایر غنی در منطقه فرآوری، افزایش کیفیت و استاندارد سازی قیر طبیعی نیازمند آموزش نیروی انسانی ماهر است.

انعقاد تفاهم نامه با مرکز فنی و حرفه‌ای برای آموزش معدن داران

رضایی ادامه داد: با پیگیری‌های صورت گرفته و موافقت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور انعقاد تفاهم نامه سه جانبه فرمانداری، فنی و حرفه‌ای و انجمن معدن داران قیر طبیعی نهایی شده و تربیت نیروی انسانی با استفاده از امکانات فنی و حرفه‌ای در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه هم پیشتر در سفر به گیلانغرب به همیبن منظور آمادگی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای را به منظور آموزش لازم در بخش‌های استخراج، فرآوری، تجارت و همچنین صادرات اعلام کرد و گفت: این امر علاوه بر ایجاد اشتغال و رونق تولید باعث بهبود کیفیت قیر طبیعی منطقه در بازار‌های جهانی نیز خواهد شد.

«یاور محمدی» اظهار داشت: آمادگی ارایه آموزش‌های لازم در بخش‌های کشاورزی، دامپروری، صنایع دستی و دیگر رشته‌های متناسب با ظرفیت‌های شهرستان را داریم.

گیلانغرب در غرب کرمانشاه بیش از ۷۲ هزار نفر جمعیت دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) کرمانشاه

عناوین برگزیده