تاریخ: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۵۹
بازدید: ۴۲۱
کد خبر: ۲۳۲۵۸۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تورم شدید در راه است؟

کسری ۳۰۷ هزار میلیارد تومانی غیر قابل تامین در بودجه ۱۴۰۰

ی متالز - مرکز پژوهش‌های مجلس خبر داده بودجه ۱۴۰۰ با تحقق تنها ۶۷ درصد از منابع دیده‌شده در آن، ۳۰۷ هزار میلیارد تومان کسری غیرقابل تأمین خواهد داشت.

به گزارش می‌متالز، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به بررسی منابع و مصارف بودجه ۱۴۰۰ تا مردادماه امسال پرداخته و در پیش بینی خود از کسری قابل توجه بودجه امسال خبر داده است.

کسری ۳۰۷ هزار میلیارد تومانی غیر قابل تامین در بودجه ۱۴۰۰

این مرکز هشدار داده در صورت تداوم روند فعلی و عدم اجرای اصلاحات اساسی به خصوص در شیوه واگذاری سهام شرکت‌های دولتی، پیش‌بینی می‌شود ۶۷ درصد از منابع بودجه (در سقف اول) تا انتهای سال ۱۴۰۰ محقق شود. در این‌صورت و با فرض تحقق ۱۰۰ درصدی مصارف، بودجه سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰۷ هزار میلیارد تومان کسری غیرقابل تأمین خواهد داشت. به عبارت دیگر برای تأمین مخارج بودجه تا انتهای سال ۱۴۰۰ به ۳۰۷ هزار میلیارد تومان افزایش منابع یا کاهش مخارج نیاز است؛ در غیر این صورت تأمین این منابع از محل پایه پولی و با ایجاد تورم همراه خواهد بود.

کسری ۳۰۷ هزار میلیارد تومانی غیر قابل تامین در بودجه ۱۴۰۰

مرکز پژوهش‌ها در گزارش خود قید کرده برای محاسبه کسری بودجه ساختاری سال ۱۴۰۰، لازم است تا رقم اوراق بدهی و استقراض از صندوق توسعه ملی به کسری غیرقابل تأمین اضافه شود. این عدد در حدود ۴۷۰ هزار میلیارد تومان است. با توجه به افزایش قابل توجه پرداختی کارکنان دستگاه‌های اجرایی ناشی از انواع فوق‌العاده‌های ویژه و خاص و رشد ۲۵ درصدی در قانون بودجه سال ۱۴۰۰، متأسفانه بخش قابل توجهی از مخارج سقف اول بودجه را حقوق کارکنان دولت تشکیل می‌دهد که برای مدیریت هزینه‌ها نیازمند تصمیم‌گیری اساسی در این‌باره است.

در جدول زیر می‌توانید دلایل عدم تحقق منابع پیش‌بینی شده در بودجه ۱۴۰۰ را ببینید.

کسری ۳۰۷ هزار میلیارد تومانی غیر قابل تامین در بودجه ۱۴۰۰

منبع: اخبار اتاق ایران

عناوین برگزیده