به گزارش میمتالز، مسعود پلمه در خصوص اظهارات مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ممنوعیت ورود کشتیهای این شرکت به بنادر چین اظهار کرد: مطلبی که مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران درباره ممنوعیت ورود کشتیهای این شرکت به چین، چون دارای برداشتهای غیرحرفهای بوده است اینگونه تصور شده است که ما امکان تردد به بنادر چین را نداریم.
وی با بیان اینکه "این برداشت اشتباه است"، ادامه داد: تعدادی از بنادر در چین هستند که بهلحاظ فنی با توجه به اینکه این بنادر پورت اپراتورهای بینالمللی دارند که هر کدام از این مباحث متفاوت است، اجازه پهلوگیری در شرایط مشخص را به برخی شناورهایی را نمیدهد.
وی با تأکید بر اینکه "در چین بنادر اختصاصی در اختیار ایران قرار دادهاند تا کشتیهای ما آنجا پهلوگیری و بار خود را تخلیه کنند"، افزود: اگر ما مفروض را بر این بگذاریم که باید به یک بندر مشخص میرفتیم و دیگر به آن بندر نمیتوانیم برویم، چون تحریم شدهایم این میتواند درست باشد.
دبیر انجمن کشتیرانی با ابراز اینکه "مأموریت اصلی ما ارسال بار از کشور چین و دریافت بار از این کشور است"، گفت: در نتیجه وقتی قابلیت بارگیری از هر یک از بنادر چین را داشته باشیم به این مفهوم است که مشکلی در مبادلات تجاری و حملونقل دریایی با چین نداریم.
پلمه درباره مشکل فنی نیز توضیح داد: بخشی از مشکلات فنی به بندر برمیگردد و قسمت دیگری نیز گاهی به کشتی برمیگردد، اسکله باید قابلیتهایی داشته باشد تا کشتیها را پهلو بدهد.
وی ادامه داد: بهطور قطع وقتی اسکله توانمندی دارد کشتی با ۲۳ هزار TEU کانتینر پهلو دهد هیچوقت برای ظرفیتهای پایینتر ظرفیت خودش را اشغال نمیکند چراکه بهدنبال منابع درآمدی بیشتری است.
وی اضافه کرد: کشتیهای ایرانی ظرفیت پایینتری دارند و در نتیجه بندر و اسکله مشخص ترجیح میدهد بهسمت کشتیها با ظرفیتهای بالاتر برود.
وی خاطرنشان کرد: محتمل است برخی از پورت اپراتورها، چون یک هلدینگ بینالمللی تلقی میشوند و صاحبان سهام آنها از سایر کشورها هستند و ممکن است بهدلیل مراودات تجاری با ایران دچار مشکلات تحریمی شوند، ملاحظاتی را اعمال کنند.
وی تأکید کرد: مفروض این است اگر یک بندر هدف اصلی است، بله درست است الآن اجازه نمیدهند، اما اگر کشور چین مخاطب باشد هیچ مشکلی برای تردد کشتیهای ایران به بنادر این کشور نداریم.
منبع: خبرگزاری تسنیم