تاریخ: ۰۳ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۳۱
بازدید: ۱۴۵
کد خبر: ۲۳۳۳۰۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کاهش ارزش لیر ترکیه پس از تهدید سفرای خارجی توسط اردوغان

‌می‌متالز - ارزش لیر ترکیه که از قبل هم تحت تاثیر کاهش غیرمنتظره نرخ بهره قرار داشت، با سخنان رئیس‌جمهور این کشور مبنی بر اخراج سفرای ۱۰ کشور به خاطر طرفداری از یکی از منتقدان دولت، باز هم کاهش یافت.

به گزارش می‌متالز، جدیدترین درگیری دیپلماتیک ترکیه دلیل دیگری به تاجران برای فروش ارز این کشور داده و ارزش لیر را به پایین‌ترین رقم در این کشور رسانده‌است.

ارزش لیر ترکیه ۱.۶ درصد در اولین ساعات آغاز معاملات و در بحبوحه نقدینگی پایین کاهش یافته و برای سومین روز پیاپی به کمترین رقم رسیده‌است. ارزش لیر در حال حاضر ۱.۵ درصد پایین‌تر و برابر با ۹.۷۵۵۲ در برابر هر دلار است.

لیر ترکیه که از قبل هم تحت تاثیر کاهش غیرمنتظره نرخ بهره قرار داشت، با سخنان رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور این کشور در روز شنبه ضربه دیگری خورد. اردوغان اعلام کرد دیگر پذیرای سفرای ۱۰ کشور نخواهد بود. سرمایه‌گذاران منتظرند وزارت امور خارجه ترکیه این اقدام را رسماً اعلام کند.

تحلیلگران عقیده دارند اگر سخنان اردوغان رسما اعلام شود و این ۱۰ سفیر مجبور به ترک این کشور شوند، لیر باز هم سقوط می‌کند. این اقدام سیاسی درگیری‌های بین‌المللی را تشدید خواهد کرد.

درخواست اردوغان برای بیرون کردن سفرای کشور‌هایی ازجمله آمریکا، آلمان و فرانسه که خواستار آزادی یکی از منتقدین دائمی دولت ترکیه شده بودند، هم‌زمان شده با نظرسنجی‌هایی که نشان می‌دهد حامیان وی با بالا رفتن قیمت‌ها کاهش یافته اند.

این احتمال وجود دارد که اظهارات اردوغان با کاهش ارزش لیر و بالا بردن نرخ تورم، باعث فروریختن اقتصاد شکننده این کشور شود.

لیره ترکیه از ابتدای سال جاری میلادی تا حالا ۲۳ درصد از ارزش خود را از دست داده و بدترین عملکرد را در بین بازار‌های نوظهور داشته‌است.
طبق گفته یکی از مقامات آمریکا، دولت این کشور از آنکارا در مورد این اظهارات توضیح خواسته است.

تنش میان اردوغان و غرب قبل‌از اجلاس گروه ۲۰ در رم، رئیس‌جمهور این کشور را در موقعیت ناخوشایندی قرار می‌دهد. اردوغان امیدوار است بتواند در این اجلاس با رئیس‌جمهور آمریکا دیدار داشته باشد.

دیدار بین اردوغان و بایدن هنوز قطعی نشده و این بحران دیپلماتیک جدید بر سر اخراج سفیران کار را برای اردوغان جهت مذاکره با آمریکا برای رفع مشکلات قدیمی‌تر و بهبود روابط سخت خواهد کرد.

بسیاری عقیده دارند تورم ۲۰ درصدی و نرخ بهره منفی مشکلات اصلی ترکیه هستند نه سیاست خارجی این کشور.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده