تاریخ: ۰۳ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۵۰
بازدید: ۲۰۵
کد خبر: ۲۳۳۴۲۲
سرویس خبر : انرژی

گمانه‌زنی‌ها در بازار‌های اروپایی باعث افزایش قیمت گاز شد

‌می‌متالز - در صورت تداوم تولید نفت در سطح فعلی و ثابت بودن حجم ذخایر تثبیت‌شده، کشور تا ۱۰۸ سال آینده، نفت برای تولید خواهد داشت.

به گزارش می‌متالز، داده‌های معاملاتی نشان می‌دهد قیمت گاز طبیعی در اروپا در روز دوشنبه در بورس بین قاره‌ای لندن به بالای ۱۱۰۰ دلار به ازای هر هزار متر مکعب رسید.

هزینه معاملات آتی نوامبر در معاملات بورس گاز هلند TTF تا ساعت ۰۷:۰۰ به وقت گرینویچ به ازای هر واحد هزار متر مکعب ۱۱۰۹ دلار یا به عبارت خانگی ۱۰۷ دلار در هر مگاوات ساعت معامله شد. قیمت تمام شده این کالا به ۱۱۳۹ دلار در هر هزار متر مکعب نیز رسید.

بحران صنعت گاز اروپا در اوایل پاییز امسال تشدید شد و قیمت‌های لحظه‌ای به دلیل ترس از ظرفیت پایین ذخیره‌سازی گاز، افزایش یافت و تقریباً به آستانه ۲۰۰۰ دلار در هر هزار متر مکعب در اوایل اکتبر رسید.

بر اساس این گزارش، تا اواسط ماه اکتبر، ذخایر زیرزمینی گاز اروپا تنها ۷۱ درصد پر بوده است.

برخی از کشور‌های اروپایی روسیه را مسوول ایجاد بحران کنونی انرژی با عدم صادرات گاز بیشتر می‌دانند. در عین حال، خط لوله نورد استریم ۲ که قادر است با تامین گاز اضافی روسیه، کمبود‌های اروپا را برطرف کند، به دلیل مانور‌های سیاسی در بروکسل در بلاتکلیفی مانده است.

مقامات روسیه همچنین به مشکل دیگری در بازار انرژی اروپا اشاره می‌کنند. آن‌ها بار‌ها بر ثباتی که قرارداد‌های بلندمدت در بخش انرژی به ارمغان می‌آورد، بر خلاف نوسانات فروش نقدی، که اروپا را در معرض بحران انرژی فعلی قرار داده است، تاکید کرده اند. این در حالی بود که قیمت گاز در اوایل ماه جاری رکورد خود را شکست.

به گفته النا بورمیستروا، نایب رئیس هیات مدیره گازپروم روسیه، کشور‌های اروپایی به ناچار وارد فصل زمستان با ذخایر پر نشده خود خواهند شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده