تاریخ: ۰۷ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۱۵
بازدید: ۱۴۹
کد خبر: ۲۳۳۸۴۴
سرویس خبر : انرژی

قیمت بی‌سابقه گاز تهدیدی برای خروج اقتصاد اروپا از بحران کرونا

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت روسنفت هشدار داد که قیمت بی‌سابقه گاز در قاره اروپا، بهبود اقتصادی این منطقه و خروج از بحران مالی ناشی از شیوع کرونا را به شدت تهدید می‌کند.

به گزارش می‌متالز، ایگور سچین، مدیرعامل شرکت روسنفت روز پنجشنبه هشدار داد که قیمت بی‌سابقه گاز در قاره اروپا، بهبود اقتصادی این منطقه و خروج از بحران مالی ناشی از شیوع کرونا را به شدت تهدید می‌کند.

وی با بیان این مطلب در نشست «تغییرات ساختاری در اقتصاد و آینده انرژی» که در چارچوب چهاردهمین مجمع اقتصادی اوراسیا برگزار شد، گفت: فرصت‌های محدود تولید برق با کمک منابع جایگزین منجر به رکورد قیمت گاز با تقاضای رو به رشد شده است.

این مقام روسیه افزود: این سطح قیمت مطمئناً بهبود اقتصادی اروپا را تهدید می‌کند. رکورد قیمت‌ها نشانگر شوکی است که اروپا تجربه کرده است.

مدیرعامل روسنفت همچنین اضافه کرد که اگرچه قرارداد‌های بلندمدت تا حدی ثبات در بازار گاز را فراهم می‌کند، اما ثبات کامل آن را تضمین نمی‌کند، زیرا عرضه لحظه‌ای برای معاملات کوتاه مدت در حال توسعه است.

وی گفت:، اما انتظارات اروپا برای تامین لحظه‌ای گاز طبیعی مایع LNG توسط ایالات متحده برآورده نشد. علاوه بر این، قیمت‌های این محصولات نیز به درستی محدود نشد.

سچین در ادامه تأکید کرد که بحران گاز در اروپا ناشی از مجموعه‌ای از عوامل است، به‌ویژه اعتماد بیش از حد به تولید برق بادی، که منجر به کاهش ذخایر گاز زیرزمینی در اروپا شد.

وی یادآور شد که به گفته کارشناسان هواشناسی، از ماه سپتامبر تا اکتبر ۲۰۲۱، قدرت باد ۱۵ درصد کمتر از «سطوح تاریخی» خود بود که منجر به کاهش برق تولید شده از باد شد.

سچین افزود که در نتیجه، تنها در ابتدای زمستان بود که مقامات اتحادیه اروپا کم کم این موضوع را درک کردند که با سطح فعلی فناوری، تولید انرژی‌های تجدیدپذیر نمی‌تواند تامین انرژی پایدار را تضمین کند.

رئیس شرکت روسنفت گفت: همه این‌ها منجر به رکورد قیمت گاز شد که از ابتدای سال جاری تا کنون ۵ برابر افزایش یافته است و اکنون بهبود اقتصادی بلندمدت اروپا را تهدید می‌کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده