تاریخ: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۰۶
بازدید: ۲۳۳
کد خبر: ۲۳۳۵۵۷

رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر ۲۰۲۲ در اقتصاد‌های نوظهور

‌می‌متالز - ۲ دانشگاه روسیه در ۶۹۸ مرکز آموزش عالی از ۵۰ کشور توانست در ۱۰ دانشگاه برتر رتبه‌بندی تایمز هایر اجوکیشن ۲۰۲۲ دانشگاه‌ها قرار گیرد. روسیه پس از چین و با سبقت از تایوان دومین کشور با بالاترین تعداد دانشگاه بین ۲۰۰ موسسه برتر است.

به گزارش می‌متالز، جدیدترین رتبه‌بندی تایمز برای اقتصاد‌های نوظهور، پیشرفت چندین دانشگاه روسیه را نشان می‌دهد که دومین کشور با تعداد موسسات بیشتر در ۲۰۰ دانشگاه برتر است.

در این رتبه‌بندی جدید ۲ دانشگاه دیگر روسیه بین ۲۰۰ دانشگاه برتر رتبه‌بندی دانشگاه‌های اقتصاد‌های نوظهور ۲۰۲۲ قرار گرفتند که مجموع آن را به ۱۷ می‌رساند. این کشور در گذشته چهارمین کشور با بیشترین نماینده بین ۲۰۰ دانشگاه برتر بود، اما اکنون هم سطح با هند و تنها از چین عقب افتاده است. تایوان سال گذشته از روسیه جلوتر بود، اما امسال تعداد نمایندگان آن از ۱۶ به ۱۲ کاهش یافته است.

میانگین نمره کلی برای دانشگاه‌های روسیه که از سال ۲۰۱۸ تاکنون به صورت سالانه رتبه‌بندی شده‌اند از ۲۸ به ۳۳ و نمرات در هر معیار به ویژه در چشم‌انداز بین‌المللی کار با صنعت و تحقیقات افزایش یافته است. رتبه موسسه فیزیک و فناوری مسکو (MIPT) برای پیوستن به ۱۰ رتبه برتر ۲۰۲۲ یک رتبه افزایش یافته است؛ در حالی که دانشگاه ملی تحقیقات هسته‌ای MEPhI با ۲ پله صعود به رتبه ۲۶ و دانشگاه ملی علم و فناوری (MISiS) با ۶ پله ارتقا به رتبه ۸۸ رسیده است.

دانشگاه فدرال سیبری نیز به گروه ۲۰۱ تا ۲۵۰ می‌پیوندد؛ در حالی که سال گذشته در بین ۲۵۱ تا ۳۰۰ بوده و دانشگاه سچنوف از ۳۵۱ تا ۴۰۰ به ۲۵۱ تا۳۰۰ جهش می‌کند. در حال حاضر روسیه با داشتن ۶۰ موسسه نسبت به ۴۸ موسسه سال گذشته سومین کشور با بیشترین نماینده در این رتبه‌بندی بوده و از برزیل با ۵۹ موسسه پیشی گرفته است.

در سال ۲۰۱۲ روسیه برنامه برتری پنج تا ۱۰۰ خود را ارائه کرد تا ۲۱ دانشگاه را برای دریافت حداکثر یک میلیارد روبل (۱۰.۲ میلیون پوند) در سال انتخاب و تلاش کند تا پنج دانشگاه را تا سال ۲۰۲۰ به ۱۰۰ رتبه برتر جهانی برساند. تا کنون هیچ دانشگاه روسی در ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان وجود نداشته است. دانشگاه دولتی لومونوسوف مسکو اگرچه بخشی از طرح پنج تا ۱۰۰ نبود، در جدول ۲۰۲۲ با رتبه ۱۵۸ در جهان و رتبه ششم در اقتصاد‌های نوظهور بالاترین رتبه را دارد.

در حال حاضر دولت این کشور بر برنامه جدیدی به نام Priority ۲۰۳۰ متمرکز شده که بر ارتقا در تحقیقات و توسعه منطقه‌ای و نه به طور خاص بهبود عملکرد رتبه‌بندی تاکید دارد.

دانشگاه‌های مصر نیز در رتبه‌بندی اقتصاد‌های نوظهور پیشرفت کرده‌اند و بر اساس دانشگاه‌های رتبه‌بندی شده در هر سال، بالاترین افزایش میانگین نمره را از سال ۲۰۱۸ داشته‌اند و در آخرین رتبه‌بندی‌ها با افزایش ۹ امتیاز به ۲۹ رسیده‌اند.

این افزایش عمدتا با نمرات بهبودیافته برای استناد‌ها بود که در سال ۲۰۱۸ این نمره ۲۷ و در سال ۲۰۲۲ به ۵۶ رسید. پنج موسسه مصری در ۲۰۰ دانشگاه برتر قرار گرفته‌اند که برابر با یونان و امارات متحده عربی و فقط یک موسسه کمتر از برزیل است، اما در حال حاضر هیچ دانشگاه مصری در ۱۰۰ دانشگاه برتر نیست. چین با پنج دانشگاه برتر و ۵۱ موسسه در بین ۲۰۰ دانشگاه برتر در صدر لیست است.

۶۹۸ کشور در سال ۲۰۲۲ نسبت به ۶۰۶ کشور در سال ۲۰۲۱ نماینده شده‌اند. دانشگاه‌های برتر این رتبه‌بندی شامل کشور‌های ذیل است:

دانشگاه پکن

دانشگاه چینهوا

دانشگاه ججیانگ

دانشگاه فودان

دانشگاه جیائو تنگ شانگ‌های

دانشگاه دولتی لامانُسـف مسکو

دانشگاه علوم و فناوری چین

دانشگاه نانجینگ

دانشگاه ملی تایوان

موسسه فیزیک و فناوری مسکو

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده