تاریخ: ۰۵ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۰۴
بازدید: ۲۳۴
کد خبر: ۲۳۳۶۸۵
مدیرعامل سازمان بنادر:

مشکل ورود کشتی‌های ایرانی به بندر‌های چین و هند برطرف شد

‌می‌متالز - مدیرعامل سازمان بنادر از رفع مشکل ورود کشتی‌های ایرانی به بندر‌های چین و هند خبر داد و درباره توافقنامه چابهار توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش می‌متالز، محمد راستاد با اشاره به رفع مشکل ورود کشتی‌های ایرانی به بنادر چین و هند گفت: وزارت صنعت اخیراً با خرید کشتی‌های رو رو (کامیون بر) برای حمل دریایی کالا از دریای خزر و برقراری تردد بین بنادر شمالی ایران با روسیه و قزاقستان موافقت کرده است.

وی افزود: سازمان بنادر هم به شرکت‌های کشتیرانی اعلام کرده، تسهیلات و منابع مالی برای خرید شناور‌ها را پرداخت خواهد کرد.

این مقام مسوول ادامه داد: امید است با ورود این نوع شناور‌ها، مسیر دریایی بازرگانی با آسیای میانه برقرار شود. البته در حال حاضر تردد‌های دریایی با استفاده از شناور‌های کارگو، فله بر و کانتینری برقرار است.

راستاد درباره ابقای توافقنامه چابهار در شرایط جدید دولت کابل هم گفت: موافقت نامه سه جانبه ایران، هند و افغانستان موسوم به توافقنامه چابهار، تفاهم نامه‌ای است که هنوز رسمیت دارد و امکان اضافه شدن و الحاق کشور‌های دیگر به آن فراهم است. ایران پیشنهاد داده، ترکمنستان هم به این تفاهم نامه افزوده شود که فرصتی برای توسعه ترانزیت بین منطقه است.

وی افزود: کشتیرانی مقوله‌ای بین المللی است و این طور نیست که الزاماً ناوگان ملکی کشوری بخواهد از کشور دیگری بار حمل کند. بلکه جا به جایی کالا می‌تواند هم از طریق ناوگان بین المللی و هم ملکی انجام شود.

منبع: بورس پرس

عناوین برگزیده