تاریخ: ۰۸ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۰۲
بازدید: ۷۶۶
کد خبر: ۲۳۳۹۹۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

رشد ۱۵۰ درصدی سود گل گهر در ۶ ماهه اول ۱۴۰۰

‌می‌متالز - مهندس محمود زیدآبادی، معاون مالی و اقتصادی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، در مورد عملکرد ۶ ماهه این شرکت در تامین مالی پروژه‌ها اظهار داشت: در ۶ ماهه سال جاری فروش شرکت رشد ۱۳۰ درصدی داشته و میزان سود خالص شرکت طی ۶ ماهه به بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان رسید که در مقایسه با مدت مشابه رشد ۱۵۰ درصدی داشته است. در کنار سودآوری عالی شرکت، شاهد وصول مطالبات و افزایش کیفیت سود شرکت بوده‌ایم؛ به گونه‌ای که وجه نقد حاصل از عملیات شرکت طی ۶ ماه سال جاری به بیش از ۶ هزار میلیارد تومان رسیده است و شاهد رشد ۶۲ درصدی در جریان وجه نقد عملیاتی بوده‌ایم.

به گزارش می‌متالز، زیدآبادی افزود: این دو محرک منجر به خلق وجه نقد مناسب جهت تأمین مالی پروژه‌ها شده‌اند. به گونه‌ای که طی ۶ ماه سال جاری میزان سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت شرکت یا به عبارت دیگر وجه نقدی که صرف سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت شده در مقایسه با مدت مشابه رشد ۲۱۰ درصدی داشته است و همین‌طور رشد ۱۵۰ درصدی در وجوه مصرف شده در طرح‌های توسعه‌ای را شاهد بوده‌ایم.
مدیر مالی و اقتصادی شرکت صنعتی و معدنی گل گهر درباره روند قیمت سهام این مجموعه صنعتی و معدنی در بازار بورس گفت: به جرأت می‌توان گفت با وجود وضعیت نه چندان مناسب بازار سرمایه طی ۷ ماهه سال جاری، این شرکت بیشترین تلاش را جهت حفظ ارزش بازاری انجام داده است. به گونه‌ای که بازدهی سهم گل‌گهر از ابتدای سال تاکنون ۵۷ درصد بوده است، در حالیکه بازدهی شاخص کل کمتر از ۸ درصد بوده است. در بازار‌های موازی هم بازدهی ارز حدود ۱۱ درصد و بازدهی سکه و طلا حدود ۶ درصد بوده است.
وی با اشاره آینده قیمت سهام گل گهر در بازار سهام، ابراز داشت: واقعیت این است که قیمت آتی سهام گل‌گهر نیز بسیار وابسته به شرایط آتی بازار سرمایه است، اما آنچه به ما مربوط می‌شود این است که با سودآوری مناسب و حمایت به موقع از سهام، بتوانیم بیشترین بازدهی را نصیب سهام‌داران شرکت کنیم.
محمود زیدآبادی با اشاره به تاثیرات نوسان نرخ ارز بر برنامه‌های شرکت صنعتی و معدنی گل گهر تاکید داشت: نوسان نرخ ارز (چه مثبت و چه منفی) تأثیر منفی در توسعه اقتصادی به همراه داشته است. به عبارت دیگر بهترین وضعیت ثبات نرخ ارز می‌باشد. بی‌ثباتی قطعا منجر به کاهش مزیت‌های رقابتی جهت جذب سرمایه‌گذاران خواهد شد. این کلیات تأثیر نوسان نرخ ارز می‌باشد؛ اما در شرکت گل‌گهر با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت پذیرفته در طرح‌های توسعه و تأمین ارز مورد نیاز در زمان مناسب تقریبا توانسته‌ایم نوسانات بازار ارز را مدیریت کنیم. در شرایط کنونی پیش‌بینی نرخ ارز بسیار مشکل است و بستگی به تفاهم یا عدم تفاهم در مذاکرات هسته‌ای دارد. از دید بنده حداقل نرخ ارز با فرض تفاهم دامنه قیمتی ۱۸ تا ۲۲ هزار تومان است و در صورت عدم تفاهم دامنه قیمتی ۲۷ هزار تا ۳۲ هزار تومان برای سال جاری است.
وی در خاتمه ضمن ابراز این‌که عمده فعالیت شرکت گل‌گهر تمرکز بر ابتدای زنجیره ارزش فولاد بوده است، تاکید کرد: این تمرکز دقیقا جایی است که کشور نیاز بالایی به محصولات آن دارد. آینده این زنجیره وابسته به توسعه کشور است، بنابراین ما اگر بتوانیم تقاضای خفته شده در کشور خصوصاً در مناطق کمتر توسعه یافته کشور را بیدار کنیم، آینده بسیار خوبی برای این صنعت متصور هستم، اما اگر نتوانیم در داخل کشور تقاضا ایجاد کنیم به مرور زمان با مشکل روبرو می‌شویم.

منبع: انجمن سنگ آهن ایران

عناوین برگزیده