تاریخ: ۰۹ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۰۵
بازدید: ۷۹۰
کد خبر: ۲۳۴۱۴۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رکورد جدید تورم ۳۰ ساله آمریکا

طبق گزارش وزارت تجارت آمریکا تورم سالانه این کشور در طول ماه سپتامبر علی‌رغم کاهش درآمد افراد، با بالاترین نرخ در ۳۰ سال اخیر رشد کرد.

به گزارش می‌متالز، طبق گزارش وزارت تجارت آمریکا تورم سالانه این کشور در طول ماه سپتامبر علی‌رغم کاهش درآمد افراد، با بالاترین نرخ در ۳۰ سال اخیر رشد کرد.

شاخص تورم مصرف‌کننده که دربرگیرنده قیمت انرژی و مواد غذایی است در ماه سپتامبر ۴.۴ درصد نسبت به سال گذشته رشد کرد. این بالاترین نرخ تورم سالانه از ژانویه ۱۹۹۱ تا کنون است.

شاخص مورد نظر فدرال‌رزرو، شاخص تورم اصلی، که دربرگیرنده قیمت‌های پرنوسان انرژی و مواد غذایی نیست، در این ماه ۰.۲ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت تا جهش سالانه خود را به ۳.۶ درصد برساند. این بالاترین نرخ تورم اصلی از می ۱۹۹۱ تا کنون است.

اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی داوجونز پیش‌بینی کرده بودند شاخص تورم اصلی آمریکا در ماه سپتامبر به ۳.۶ درصد برسد.

اما تداوم جهش تورم در این ماه در حالی اتفاق افتاد که درآمد افراد یک درصد سقوط کرد که این خیلی بیشتر از افت ۰.۴ درصدی بود که توسط کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی داوجونز پیش‌بینی شده بود.

در ماه سپتامبر تورم بخش انرژی ۲۴.۹ درصد شد، در حالی که تورم قیمت مواد غذایی به ۴.۱ درصد رسید. تورم بخش خدمات ۶.۴ درصد شد در حالی که تورم کالا‌ها به ۵.۹ درصد رسید.

تورم آمریکا در حالی در حال رشد است که رشد اقتصادی این کشور در حال کندتر شدن است. این شرایط سیاست‌گذاری پولی مناسب توسط بانک مرکزی آمریکا را دشوارتر کرده است.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده