تاریخ: ۱۰ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۰۵
بازدید: ۱۶۵
کد خبر: ۲۳۴۴۰۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

عوامل ریزش بازار سرمایه چیست؛ وعده‌های محقق نشده انتخاباتی یا هیجان مردم؟

‌می‌متالز - یک کارشناس بازار سرمایه گفت: تا امروز وعده‌های انتخاباتی و اقدامات عملی در جهت بهبود شرایط بازار مهیا نشده است.

به گزارش می‌متالز، تقریبا در اکثر روز‌های گذشته شاهد بازاری منفی بودیم که شدت این مقدار در روز‌های گذشته متفاوت، اما برآیند آن در بیشتر صنایع بازار سرمایه بازدهی منفی توام با اصلاحات شدید قیمتی بوده است.

بهمن اسماعیلی، مدیر سرمایه گذاری سبدگردان الگوریتم در این باره گفت: اولین علت حجم بالای انتشار اوراق است. باتوجه به حجم معاملات اوراق که تقریبا از مهرماه روندی افزایشی داشته و با توجه به آمار‌های منتشر شده نشان می‌دهد ورود بانک مرکزی در عملیات بازار باز با بانک‌ها به خودی خود و به صورت مستقیم سبب تغییر نرخ‌ها و افزیش نرخ بهره نمی‌شود، اما به صورت غیرمستقیم باعث افزایش نرخ بهره و افزایش خلق نقدینگی توسط بانک‌ها و درنهایت افزایش تورم می‌شود. موردی که با یک وقفه زمانی در قیمت‌های کالایی مشاهده، اما در کوتاه مدت باتوجه به نرخ‌های موجود تاثیر منفی بر بازار سرمایه خواهد داشت.

وی افزود: نامشخص بودن مسیر تحولات سیاسی و اقتصادی در دولت جدید هم مزید علت شده است. عده‌ای از تحلیلگران به آینده مذاکرات خوش بین و عده‌ای آینده‌ای روشن از ادامه مذاکرات برجامی نمی‌بینند، اما توان یا قدرت تحلیل پذیری این موضوع در میان تحلیلگران حداقل است بنابراین پالس‌های مثبت و منفی این امر بر معاملات و سردرگرمی هرچه بیشتر تحلیلگران موثر است.

این فعالا بازار به تلاطم ایجاد شده در بازار‌های کالایی هم پرداخت و گفت: در روز‌های اخیر قیمت برخی کالا‌ها از جمله ذغال سنگ و متانول در بازار جهانی افت کرده است، این امر را می‌توان عامل دیگری در جهت ایجاد فشار فروش و کاهش قیمت شرکت‌های وابسته به بازارکالایی دانست.

عدم تحقق وعده‌های انتخاباتی هم دیگر موردی بود که اسماعیلی به آن اشاره و تبیین کرد: با توجه به روی کار آمدن دولت جدید و انتصابات و تغییر بدنه اقتصادی دولت تا به امروز وعده‌های انتخاباتی میسر نشده و اقدامات عملی در جهت بهبود شرایط بازار مهیا نشده است.

وی افزود: به نظر مولفه‌های هشدار و تغییر شرایط کنونی در گام اول کاهش نرخ بهره بین بانکی در کوتاه مدت و افزایش حجم معاملات است چرا که این دو مولفه تغییر روند بازار از شرایط فعلی را به‌همراه خواهد داشت.

منبع: صدای بورس

عناوین برگزیده