تاریخ: ۱۰ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۳۶
بازدید: ۱۳۴
کد خبر: ۲۳۴۳۴۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو سابق هیات مدیره سازمان بورس مطرح کرد:

۵ دلیل ریزش شاخص بورس / فروشندگان امروز پشیمان می‌شوند

‌می‌متالز - عضو سابق هیات مدیره سازمان بورس با اعلام ۵ دلیل ریزش شاخص گفت: بازار سرمایه نیازمند سرمایه گذاری حداقل ۵ ساله است و کسانی که در این روز‌ها از آن خارج می‌شوند در آینده پشیمان خواهند شد.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا معتمد درباره دلایل ریزش شاخص کل بورس گفت: یکی از دلایل مهم افزایش نرخ مؤثر بهره در بازار بانکی است. دلیل دیگر ابهامی است که برای تصمیم‌گیری در مورد نرخ خوراک صنایع مانند پترو پالایشی‌ها و فلزات اساسی وجود دارد. دلیل سوم نگرانی از قیمت‌گذاری دستوری برای محصولاتی مانند سیمان، خودرو و فولاد است که سرمایه‌گذاران را نگران کرده است. دولتمردان باید استراتژی برای سال جاری و آینده را به روشنی بیان کنند تا ابهام برای سرمایه‌گذاران بوجود نیاید.

وی دلیل چهارم را فضای بین‌المللی و تعامل و توافق با کشور‌های دیگر دانست که هنوز مساله نقل و انتقال پول و ارز حل نشده است. با وجود اینکه عملکرد شرکت‌های بورسی و فرابورسی به گواه صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای، فصلی و آمار تولید و فروش مناسب است و جای نگرانی ندارد، اما متأسفانه روند کلی بازار به دلیل ابهامات و فضای نااطمینان رو به ریزش است.

این عضو سابق هیات مدیره سازمان بورس ادامه داد: بازار رمزارز‌ها متأسفانه جذاب و بخشی از نقدینگی از بورس خارج شده است. اما هنوز روشن نیست چقدر از پول‌هایی که به سمت رمزارز‌ها می‌رود از بورس خارج شده است. بازار سرمایه نیازمند سرمایه‌گذاری بلندمدت حداقل ۵ ساله است و کسانی که در این روز‌های ریزشی از آن خارج می‌شوند در آینده پشیمان خواهند شد.

معتمد در مورد اینکه گفته می‌شود دولت بخشی از کسری بودجه را از بازار سرمایه تامین کرده، توضیح داد: به هر حال یکی از بازیگران بازار سرمایه دولت است و همانند سایر نهاد‌ها و شرکت‌ها اوراقی منتشر می‌کند. گاهی این اوراق در بازار بین بانکی و با عملیات بازار باز خرید و فروش می‌شود و گاهی اوراق در بازار سرمایه منتشر می‌شود و نمی‌توان ایراد گرفت چرا دولت از بازار تامین مالی می‌کند.

به گفته وی، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مختلف مانند با درآمد ثابت، مختلط و در سهام هم بازدهی خوبی نصیب سرمایه‌گذاران می‌کند و حتی نکول و سوخت سرمایه هم در آن وجود ندارد. در حال حاضر ارزش صندوق‌های با درآمد ثابت به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد و افراد می‌توانند سهام این صندوق‌ها را در اختیار داشته باشند. صندوق‌ها هم با خرید اوراق دولتی با درآمد ثابت سود خوبی نصیب سرمایه‌گذاران می‌کنند.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده