تاریخ: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۱۲
بازدید: ۲۴۷
کد خبر: ۲۳۴۴۷۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

آغاز فصل پنجم کاوش در معدن نمک چهرآباد زنجان

‌می‌متالز - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان از آغاز کاوش فصل پنجم در معدن نمک چهرآباد خبر داد.

به گزارش می‌متالز، امیر ارجمند گفت: فصل پنجم کاوش‌ها توسط کارشناسان باستان‌شناسی اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان، همراه با اساتید و کارشناسان دانشگاه و موزه معدن‌کاری بوخوم آلمان انجام می‌شود تا زوایای تاریک زندگی معدن‌کاران دوران باستان و جزئیات ارزشمندی از تکنولوژی و فرهنگ ساکنان این سرزمین را در دوران هخامنشی و دوره ساسانی آشکار کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان افزود: پایگاه ملی معدن نمک چهرآباد که در گویش محلی به دوزلاخ معروف است، شگفت‌انگیزترین محوطه باستانی کشور از نظر حفظ و نگه‌داری اشیا و آثار تاریخی موجود در آن است.

وی بیان کرد: هیات آلمانی این فصل از کاوش، متشکل از متخصصان باستان‌شناسی در تخصص‌های مختلف هستند که این فصل از کاوش به مدت یک ماه و تا ۱۴ آذرماه امسال به طول خواهد انجامید.

ارجمند ادامه داد: با توجه به وجود پرسش‌ها و ابهامات فراوان پیرامون معدن نمک تاریخی چهرآباد، در صدد هستیم تا با بهره‌گیری از باستان‌شناسان و دیگر متخصصان مرتبط، پژوهش‌ها و کاوش‌ها در این محوطه تاریخی از سر گرفته شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان خاطرنشان کرد: همچنین کاوش در معدن دوزلاخ موجب توجه بخشی از باستان‌شناسی ایران به یکی از شاخه‌های کمتر مورد توجه قرار گرفته به نام «باستان‌شناسی معدن» شد.

گفتنی است، چهرآباد یکی از معدود معادن نمک باستانی دنیا و تنها معدن نمک شناسایی شده در ایران است که شواهد و مدارکی از استخراج نمک در یک محدوده زمانی طولانی از حدود ۵۰۰ سال پیش از میلاد تا عصر معاصر را دارا است.

این معدن تاریخی کهن که در ۷۰ کیلومتری شمال‌غرب شهر زنجان واقع شده، یکی از معدود معادن تاریخی نمک در جهان است که در سال ۱۳۷۲ با کشف بقایای انسانی معروف به مرد نمکی شهرت یافت.

منبع: ایسنا

عناوین برگزیده