تاریخ: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۰۵
بازدید: ۵۱۶
کد خبر: ۲۳۴۶۲۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

آثار معدن نمک چهرآباد زنجان در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته شد

‌می‌متالز - مسوول پایگاه ملی معدن چهرآباد زنجان گفت: نمایشگاه مرگ در نمک که حاصل یافته‌ها و آثار باستان‌شناسی در معدن چهرآباد زنجان است، از امروز /چهارشنبه ۱۲ آبان / در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته شده است.

به گزارش می‌متالز، ابوالفضل عالی روز چهارشنبه افزود: در نمایشگاه بین‌المللی مرگ در نمک بیش از ۱۵۰ اثر از معدن نمک چهرآباد از دوره هخامنشی تا دوره معاصر قابل بازدید خواهند بود که برخی یافته‌ها از این معدن ازجمله مومیایی‌های معروف به مردان نمکی در جهان بسیار منحصربه‌فرد است همچنین یافته‌های دیگر ازجمله بافته‌ها، چرم‌ها و بقایای گیاهی، جانوری که همگی به لحاظ قرارگیری در نمک سالم به‌دست آمده‌اند.

وی اضافه کرد: اشیای کشف‌شده از معدن نمک چهرآباد به مدت یک‌ماه در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته خواهد شد و سپس این آثار باستانی به موزه مردان نمکی زنجان در عمارت ذوالفقاری بازخواهند گشت.

این مسوول ادامه داد: همچنین در کنار این نمایشگاه، نمایشگاه دیگری با عنوان انسان در جستجوی منابع با بیش از ۲۰۰ اثر از ۲۰ کشور جهان مرتبط با معدنکاری کهن از موزه معدن بوخوم آلمان به نمایش درآمده است ...

مسوول پایگاه ملی معدن چهرآباد زنجان خاطرنشان کرد: برگزاری این نمایشگاه در موزه ملی ایران فرصت مناسبی را برای بازید مخاطبان و پژوهشگران در این دوران محدودیت‌های کرونایی فراهم می‌کند و تلاش‌های علمی و تقویت روابط فرهنگی را نشان می‌دهد، زیرا این رویداد فرهنگی باعث می‌شود فکر کنیم که موزه‌ها همیشه زنده هستند و در لحظات سخت هم به جوامع امیدواری می‌آورند.

به گزارش ایرنا، موزه باستان شناسی زنجان واقع در عمارت تاریخی ذوالفقاری این شهر، مومیایی‌های کشف شده از یک معدن نمک تاریخی را در خود جای داده است، مومیایی‌هایی موسوم به "مردان نمکی" که قدمت برخی از آن به بیش از ۲ هزار سال می‌رسد.

تاکنون ۶ مرد نمکی از همین معدن کشف شده است که کاوشگران حدس می‌زنند همه آنان در معدن نمک مشغول معدنکاری بوده اند که بر اثر ریزش، زیر آوار نمک مانده و در همان جا مدفون شده اند.

مدفون شدن در نمک باعث شده است که موارد قابل توجهی از پیکر، لباس و لوازم مومیایی‌ها حفظ شود به طوری که به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، تا کنون هیچ اثری از لباس مردم عادی دوران هخامنشی در اختیار نبود تا آنکه با کشف یک مومیایی مدفون شده در معدن نمک چهرآباد آثار ارزشمندی در این زمینه به دست آمد که قدمت آن‌ها به ۲ هزار و ۳۵۰ سال می‌رسد.

طبق کاوش­های انجام یافته در محوطه معدن تاریخی چهرآباد مشخص شده که این معدن از حدود نیمه هزاره اول شناسایی شده است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) زنجان

عناوین برگزیده