تاریخ: ۱۷ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۳۵
بازدید: ۱۸۵
کد خبر: ۲۸۷۲۹۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کاوش‌های جدید در معدن چهرآباد/ کشف کوره و آهن چاقوسازی

‌می‌متالز - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: در کاوش‌های اخیر در زرین تپه چهرآباد به آثاری رسیده‌اند که نشان دهنده کوره و آهن است که ممکن است چاقو‌های زنجان در آن عصر در آنجا ساخته می‌شده است.

به گزارش می‌متالز، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان از برگزاری دومین بزرگداشت روز ملی چاقوی زنجان خبر داد.

به‌گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، سید سعید صفوی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان در مراسم گرامیداشت چاقوی زنجان اظهار کرد: صنعتگران ریشه در تاریخ دارند و ما اکنون از این هنرمندان انرژی می‌گیریم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: صنایع دستی و هنر‌های سنتی، میراث گذشتگان ما هستند که به عنوان سفیرانی صادق و راستین به‌حساب می‌آیند و به خودی خود، گنجینه‌ای ارزشمند است که باید بیشتر مورد متوجه قرار گیرد.

وی افزود: صنعتگران صنایع دستی با ساخت و تیزی چاقو‌های خود مهربانی را در بین مردمان تقسیم می‌کنند. ما سعی کردیم که جایگاه هویت بخشی صنایع دستی و هنرهایب سنتی را در مجموعه خودمان نشان دهیم.

صفوی تأکید کرد: در کاوش‌های اخیر در زرین تپه چهرآباد به آثاری رسیده‌اند که نشان دهنده کوره و آهن است که ممکن است چاقو‌های زنجان در آن عصر در آنجا ساخته می‌شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با اشاره به اینکه چاقوی زنجان حداقل دارای ۱۷ نوع کاربری است و این هنر‌ها باید توسط استادان به شاگردانشان آموزش داده شوند، گفت: صنایع‌دستی نیازمند آموزش «هنرمند خوداشتغال» و از آن مهمتر «هنرمند کارآفرین» است، در حال حاضر خانه هنرمندان زنجان راه اندازی شده است که این آموزش‌ها در رشته‌های مختلف آموزش داده شوند.

صفوی تصریح کرد: صنعت چاقو سازی از رشته‌های ماندگار و تاریخی استان زنجان محسوب می‌شود، توجه به توسعه صنعت چاقو در استان باعث ایجاد اشتغال و در آمد می‌شود، بنابراین میراث فرهنگی بر تحقق این امر مهم برنامه‌ریزی لازم را دارد.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده