تاریخ: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۵۴
بازدید: ۲۰۰
کد خبر: ۲۳۴۶۶۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مشاهده و فروش سهام عدالت در سامانه سعدی

‌می‌متالز - سامانه سعدی یک سامانه فروش سهام عدالت مربوط به کارگزاری فارابی است و سهامداران می‌توانند در این سامانه درخواست فروش سهامشان را ثبت کنند.

به گزارش می‌متالز، سامانه سعدی سامانه مشاهده ارزش و فروش سهام عدالت کارگزاری فارابی است. البته این سامانه مدعی است که برترین سامانه سهام عدالت تحت نظارت سازمان بورس است.

در سال گذشته که فروش سهام عدالت آغاز شد، کسانی که سهامشان را به روش مستقیم آزاد کردند می‌توانستند از طریق کارگزاری‌های بانکی و غیربانکی اقدام به فروش سهامشان کنند. یکی از کارگزاری‌هایی که به سهامداران معرفی شد سامانه سعدی بود. این سامانه با آدرس «https://edalat.farabixo.com/» در دسترس سهامداران است.

در بین کارگزاری‌ها، کارگزاری که بیش از همه توانست سهامداران سهام عدالت به سمت جذب کند، کارگزاری فارابی بود که از طریق سامانه سعدی اقدام به این کار کرد. البته فروش سهام عدالت حدود از اواخر مرداد پارسال متوقف شد و هیچ یک از کارگزاری‌ها نتوانست سهامی بفروشد.

هر سهامدار برای اولین بار در هر کارگزاری اطلاعات خود را ثبت کند فقط می‌تواند از طریق همان کارگزاری جزئیات سبد سهام خود را مشاهده کند یا بفروشد. در سامانه سعدی نیز این موضوع درج شده است: «این سامانه صرفا به منظور مشاهده و فروش سهام عدالت طراحی شده و درصورت ورود به سامانه حاضر، کلیه عملیات مربوط به مشاهده سبد سهام عدالت و فروش آن فقط از طریق کارگزاری فارابی امکانپذیر است».

البته در این سامانه گزینه تغییر کارگزاری نیز وجود دارد که سهامداران با استفاده از این گزینه می‌توانند اطلاعات سهامداری خودشان را به کارگزاری دیگری منتقل کنند.

سهامداران برای ورود به سامانه سعدی باید از گزینه «ورود به سامانه فروش سهام عدالت (سعدی)» استفاده کنند. برای ورود نیز هست که چند اطلاعات را ثبت کرد: در کادر اول شماره ملی، در کادر دوم شماره تماس و در کادر سوم عبارت امنیتی که خود سامانه نمایش می‌دهد باید ثبت شود.

سهامداران اکنون می‌توانند تا سقف ۶۰ درصد از ارزش سهامشان را بفروشند، در واقع درخواست آن را در سامانه‌های فروش کارگزاری‌ها ثبت کنند، اما سازمان بورس فروش سهام عدالت را متوقف کرده است.

سهامداران برای ورود به هر سامانه کارگزاری باید در سامانه سجام ثبت‌نام و احراز هویت شوند، گزینه احراز هویت سجام در بسیاری از کارگزاری‌ها وجود دارد و می‌توانند به صورت غیرحضوری فرایند احراز هویت را انجام دهند.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده