تاریخ: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۰۹
بازدید: ۳۱۴
کد خبر: ۲۳۴۷۲۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بورس‌های آسیایی و اروپایی قرمز شدند

‌می‌متالز - شاخص‌های بورسی اروپا و آسیا عملکرد نا امیدکننده‌ای داشتند.

به گزارش می‌متالز، در هشداری آشکار برای اقتصاد آمریکا، شاخص خوش بینی به اقتصاد این کشور تا پایان ماه اکتبر به ۴۳.۹ واحد رسیده که این رقم ۳.۸ درصد کمتر از رقم ثبت شده در ماه قبل است. با توجه به این روند انتظار می‌رود ورود جریان سرمایه‌های جدید به بخش‌های مختلف اقتصادی آمریکا کندتر شده و دولت مجبور شود به طور مستقیم نقدینگی بیشتری به بازار‌ها تزریق کند. کار بررسی لایحه پیشنهادی دولت برای تخصیص یک تریلیون دلار اعتبار در مجلس سنا به زودی آغاز می‌شود.

شاخص‌های بورسی آمریکا تحت تاثیر افزایش سوددهی شرکت‌های بزرگ این کشور در وضعیت خوبی قرار دارند تا جایی که بیشتر شاخص‌ها اکنون به قله خود از ماه نوامبر سال قبل تاکنون رسیده اند. با این حال نگرانی از تورم و اخلال در زنجیره تامین کماکان روی رفتار معامله گران سایه انداخته است. در همین زمان و با افزایش سهام شرکت‌های بزرگ، مایکروسافت در حال تبدیل شدن به یک غول ۲.۵ تریلیون دلاری است و تسلا نیز به جمع شرکت‌های یک تریلیونی پیوسته است.

وزارت بازرگانی آمریکا آمار اولیه رشد اقتصادی سه ماهه سوم امسال را اعلام کرد که بر این اساس نرخ رشد اقتصادی این کشور مثبت ۲.۰ درصد اندازه گیری شده که این رقم ۴.۷ درصد کمتر از رشد سه ماهه قبل و ۰.۷ درصد کمتر از نرخ رشد پیش بینی شده قبلی بوده است. این رشد اقتصادی که چهارمین رشد فصلی متوالی ثبت شده این کشور بوده است، بیش از همه تحت تاثیر رشد بخش سرمایه گذاری ثابت قرار گرفته که رشد آن ۴.۱ درصد اندازه گیری شده است.

معامله‌گران در بورس‌های جهانی نگران هستند که افزایش ادامه‌دار قیمت نفت به یک مشکل جدید در مقابله با تورم شود. بهای هر بشکه نفت در حالی از ۸۰ دلار عبور کرده است که چندماه پیش رسیدن قیمت نفت به زیر صفر جنجال زیادی به پا کرده بود. برخی از کارشناسان بازار هشدار داده‌اند که احتمال رسیدن قیمت هر بشکه نفت به بالای ۱۰۰ دلار در صورت ادامه روند کنونی دور از ذهن نیست و بازار به جریان عرضه نیرومندی برای بازگشت تعادل به قیمت‌ها نیاز دارد.

بورس آمریکا

در وال استریت همه شاخص‌ها صعودی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند.

شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۴ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۶ هزار و ۵۷.۶۵ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۳۲ درصد صعود تا سطح ۴۶۲۸.۲۱ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۰۵ درصد افزایش در سطح ۱۵ هزار و ۶۰۱.۲۳ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازار‌های بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۱۹ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۲۷۴.۸۱ واحد بسته شد.

شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۰.۹۴ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۹۵۴.۴۳ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با پیشروی ۰.۴۹ درصدی در سطح ۶۹۲۷.۰۳ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۸۴ درصد پایین رفت و به ۹۱۰۵.۷۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با کاهش ۰.۴۳ درصدی تا سطح ۲۹ هزار و ۵۲۰.۹۰ واحدی پایین رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ‌کنگ ۰.۲۲ درصد پایین رفت و در سطح ۲۵ هزار و ۹۹.۶۷ واحد بسته شد.

در چین شاخص "شانگ‌های کامپوزیت" کاهش ۱.۰۴ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۸۳۹.۶۵ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۸۳ درصد ریزش و ایستادن در سطح ۷۳۲۴.۳۲ واحدی به کار خود خاتمه داد.

در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است.)

منبع: کالاخبر

عناوین برگزیده