تاریخ: ۱۴ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۰۲
بازدید: ۳۲۷
کد خبر: ۲۳۴۸۲۶

روسیه در مسیر خوداتکایی در تولید محصولات فناوری اطلاعات

‌می‌متالز - روسیه در مسیر خوداتکایی در تولید محصولات فناوری اطلاعات

به گزارش می‌متالز، روسیه از کشور‌هایی است که سیاست خودکفایی و خوداتکایی در محصولات فناوری اطلاعات و ارتباطات را در پیش گرفته است؛ تمرکز فزاینده روسیه بر جایگزینی واردات محصولات فناوری اطلاعات با محصولات ملی خود است. به همین منظور قانونی در مورد ترجیح سیستم‌های روسی در خرید‌های عمومی در دومای دولتی روسیه ۲۰۱۵ تصویب شد.

در ژوئیه ۲۰۱۷ روسیه برنامه اقتصاد دیجیتال خود را با بودجه سالانه ۱.۸ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۵ تصویب کرد. این برنامه کاملا جامع است و بر پایه‌های آنالوگ و دیجیتال تحول دیجیتال متمرکز است و جنبه‌های حقوقی، فنی، سازمانی و مالی این فرایند را مورد توجه قرار می‌دهد.

در استراتژی توسعه جامعه مبتنی بر اطلاعات در فدراسیون روسیه تا سال ۲۰۳۰، اقتصاد دیجیتال به عنوان فعالیت اقتصادی تعریف شده است که عامل اصلی تولید آن داده‌های دیجیتال، پردازش داده‌ها در حجم‌های بزرگ و استفاده از نتایج تجزیه و تحلیل آن در مقایسه با اشکال سنتی مدیریت و تاثیر آن در افزایش اثربخشی انواع روش‌های تولید، فناوری، تجهیزات، ذخیره سازی، فروش، تحویل کالا و خدمات است.

سند دیگر برنامه توسعه اقتصاد دیجیتال در فدراسیون روسیه تا ۲۰۳۵ است. این برنامه تعریفی بسیار دقیق و کامل ارائه می‌دهد: اقتصاد دیجیتال مجموعه‌ای از روابط اجتماعی است که در هنگام استفاده از فناوری‌های الکترونیکی، زیرساخت‌های الکترونیکی و خدمات الکترونیکی، فناوری‌هایی برای تجزیه و تحلیل حجم زیادی از داده‌ها و پیش بینی به منظور بهینه سازی در فرآیند تولید، توزیع، مبادله، مصرف و بالابردن سطح توسعه اقصادی و اجتماعی دولت‌ها به کار می‌رود.

از نظر تحول در بخش دولتی، روسیه بهترین شیوه‌های جهانی را در پیش گرفته و در توسعه زیرساخت‌های یک پهنای باند ملی قدرتمند، نفوذ گسترده تلفن همراه و ارائه خدمات دولت الکترونیکی و همچنین در دیجیتالی ساختن آموزش، بهداشت و درمان، فرهنگ و خدمات اجتماعی به درجه‌ای از موفقیت دست یافته است.

تمرکز ملی بر تحول دیجیتال در روسیه و ارائه خدمات دیجیتالی باعث افزایش سریع تعداد کاربران آنلاین و مشارکت جمعیت در اقتصاد دیجیتال شده است که برای ظهور تعداد بیشتری از شرکت‌های روسیه به عنوان راهبران دیجیتال در سطح جهانی، حمایت از نوآوری و کارآفرینی دیجیتالی مهم است.

ارزش ۶.۲۲ میلیارد دلاری بازار فناوری اطلاعات روسیه

ارزش بازار فناوری اطلاعات روسیه در سال ۲۰۱۸ به ۶.۲۲ میلیارد دلار رسیده است و پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ حدود ۱۲۴ میلیون نفر از اینترنت استفاده خواهندکرد. صادرات بخش حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات این کشور در سال ۲۰۱۷ حدود ۸۰۰ میلیون دلار بوده است.

در حال حاضر شرکت‌های روسی مانند کاسپارسکی، یاندکس در حال رقابت با شرکت‌های آمریکایی گوگل، اپل و سیسکو هستند، ولی با توجه به کیفیت کمتر محصولات روسی شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات این کشور محصولات خودشان را ارزان‌تر ارائه می‌کنند. جدیدا روسیه برای توسعه بازار‌های صادراتی و رقابت با شرکت‌های غربی یک نوع منطقه گرایی روی آورده است و به ایجاد مراکز نوآوری در مناطق گوناگون جهانی پرداخته است.

همچنین حجم کالا‌های تولید شده ict روسیه در سال ۲۰۱۹ به ۱۱۹۱ میلیارد روبل رسیده است و تولید کنندگان روسی خدمات فناوری اطلاعات موقعیت‌های خود را در بازار خارجی تقویت کردند: صادرات خدمات رایانه‌ای برای یک دوره در نظر گرفته شده سه برابر رشد کرد و سال‌های اخیر صادرات روسیه در فناوری اطلاعات بیش از وارادت بوده است. در همین راستا در تاریخ ۲ دسامبر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه قانونی را امضا کرد که به طیف وسیعی از دستگاه‌های سخت افزارزی (تلفن ها، تلویزیون‌های هوشمند و لپ تاپ ها) نیاز دارد تا نرم افزار‌های روسی و دولتی تصویب شده را قبل از فروش نصب کنند. این بخشی از یک ابتکار گسترده‌تر برای محدود کردن همزمان وابستگی به فناوری خارجی و تقویت رقابت در صنعت فناوری داخلی روسیه است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده