تاریخ: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۳۵
بازدید: ۲۱۱
کد خبر: ۲۳۴۹۴۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

ادعای دستکاری شاخص با توقف چند نماد خاص / مهم‌ترین دلیل سقوط

‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه با پیش بینی وضعیت این هفته بازار، مدعی دستکاری شاخص با توقف چند نماد خاص شد و گفت: برخلاف اظهارات مسوولان، مهم‌ترین دلیل ریزش ها، فروش اوراق است.

به گزارش می‌متالز، شایان زهراکار درباره وضعیت بازار سرمایه پس از اعلام حمایت رییس سازمان بورس و کاهش قرمزپوشی شاخص گفت: بازار هفته گذشته با شاخص یک میلیون و ٣٧۵ هزار تایی آغاز و با یک میلیون و ٣٩٨ هزار واحدی به پایان رساند، اما در این میان به وضوح شاخص دست کاری شده و سعی دارند با چند نماد خاص، مانع از ریزش شوند، ولی اگر این نماد‌ها باز بودند شاخص بیش از ١٠٠ هزار واحد کمتر از عدد فعلی بود.

وی افزود: مسوولان تمایلی ندارند، ریزش شاخص دیده شود. در مهر سهام شاخص هم‌وزن بیش از ۵٠ درصد ریزش داشتند. مساله مهم این است که با نگه داشتن چند سهم بزرگ شاخص ساز، نماگر بازار در ظاهر نوسان جزیی اصلاحی دارد در حالی که در این نماد‌ها بیش از ۵٠ درصد ریزش وجود داشت. برخلاف اظهارات مسوولان، مهم‌ترین دلیل ریزش شاخص، فروش اوراق و به وضوح خروج سنگین نقدینگی از بازار و ورود به اوراق در حال انجام است.

زهرا کار ادامه داد: اگر چند روز نماد‌های شاخص ساز را به سمت پر تقاضا نشان دهند، می‌توان شاهد ورود پول‌های پارک شده به بازار و رشد شاخص بود. پیش بینی می‌شود در هفته جاری بازار مثبت و پرتقاضا باشد و پس از چند ماه ریزش، ورود نقدینگی مشاهده شود.

منبع: بورس پرس

عناوین برگزیده