تاریخ: ۱۶ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۰۲
بازدید: ۴۱۵
کد خبر: ۲۳۵۰۹۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

گزارش تولید صنعتی مهر ماه ۱۴۰۰

‌می‌متالز - پژوهشکده پولی و بانکی گزارش تولید صنعتی مهر ماه ۱۴۰۰ شرکت‌های بورسی را منتشر کرد.

به گزارش می‌متالز، شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در مهر ماه ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱٫۴ درصد کاهش داشته است. رشد منفی شاخص تولید در مهرماه که بعد از شانزده ماه رشد مثبت شاخص ثبت شد را می‌توان ادامه روند نزولی رشد این شاخص دانست که از تیرماه ۱۴۰۰ شروع شده است.

در بین صنایع، تولید در صنایع صادرات‌محور و صنایع تولیدکننده کالا‌های واسطه‌ای در مهرماه کاهش بیشتری (نسبت به مدت مشابه سال گذشته) داشته است و در عوض رشد تولید در صنایع تولیدکننده کالا‌های مصرفی و صنایع وابسته به واردات در این دوره علی‌رغم کاهش نرخ رشد تولید کماکان مثبت بوده است.

به‌علاوه، بررسی صورت‌های مالی شش ماهه شرکت‌ها نشان می‌دهد که صنعت محصولات غذایی و صنعت محصولات دارویی به ترتیب بدترین وضعیت سودآوری را در سال جاری داشتند به طوری که ارزش حقیقی سود آن‌ها در شش ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است (سود اسمی کمتر از تورم رشد کرده است) و تعداد شرکت‌های زیان‌ده آن‌ها نیز افزایش داشته است. این کاهش سود حقیقی می‌تواند به‌دلیل قیمت‌گذاری دولتی و غیر بازاری در کالا‌های ضروری باشد. در طرف مقابل صنعت فلزات اساسی و محصولات شیمیایی با رشد اسمی سود بالای ۱۰۰ درصد جز سودآورترین صنایع بودند.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده