تاریخ: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۱۷
بازدید: ۱۶۶
کد خبر: ۲۳۵۴۷۰
سرویس خبر : انرژی

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران بر تداوم فعالیت‌های اکتشافی تاکید کرد

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد: ظرفیت‌های اکتشافی احصا نشده، چه در خشکی و چه در دریا وجود دارد و باید ضمن تلاش برای شناسایی ظرفیت‌ها، افزایش ضریب موفقیت اکتشاف را با بهره‌مندی از تجهیزات فناورانه در دستور کار قرار داد.

به گزارش می‌متالز، در مراسم تکریم سیدصالح هندی و معارفه مهدی فکور، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران که روز گذشته دوشنبه برگزار شد، محسن خجسته مهر مدیریت اکتشاف را مدیریتی ارزشمند دانست و گفت: ماهیت فعالیت این مدیریت به قدری حاکمیتی است که در سنوات گذشته برخی می‌گفتند باید این مدریت در وزارت نفت مستقر شود، اما من مخالف این نظر بودم، زیرا اکتشاف اولین حلقه زنجیره نفت است و نباید این زنجیره گسسته شود.

تکریم نیروی انسانی؛ ضرورتی راهبردی

خجسته مهر افزود: این یک افتخار است فردی که پیش از این در حوزه‌ای فعالیت کرده تجارب خود را در میان بگذارد و بگوید که خوشحال است که مسوولیت را به یک دوست با تجریه و توانمند می‌سپارد؛ این که ما یکدیگر را تقویت کنیم یک ارزش است و ما حق نداریم توانمندی‌های داخل کشور را نادیده بگیریم.

وی اظهار داشت: امروز مهم‌ترین داشته ما در جمهوری اسلامی نیروی انسانی متخصص و متعهد است؛ مهمترین موضوع در صنعت نیز بحث نیروی انسانی است و نیاز است مدیران در راستای تقویت نیروی انسانی ماهر و متخصص اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

معاون وزیر نفت گفت: اگر دستاوردی در صنعت نفت حاصل شده است به خاطر نیرو‌های انسانی شاغل در این صنعت بوده است و نباید اجازه دهیم در داخل کشور به افراد توانمند با موضوعات واهی اهانت شود.

خجسته مهر تصریح کرد: من مخالف بدگویی نسبت به افرادی هستم که در گذشته فعالیت کرده اند گرچه نقد سازنده ایرادی ندارد و می‌تواند موثر هم باشد.

آموزش، سرمایه‌گذاری است

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد: ضروری است به مشکلات نیروی انسانی رسیدگی شود و نباید فقط به جذب نیرو فکر کنیم بلکه باید به نگهداشت نیرو‌های فعلی نیز توجه کنیم.

خجسته مهر ادامه داد: در کنار تکریم نیروی انسانی، نیاز است که به آموزش آنان نیز توجه شود و باید خلا‌های موجود با آموزش درست پر شود؛ در صنعت نفت باید همواره از آخرین یافته‌های علمی و تحقیقاتی بهره‌مند شویم و بدانیم آموزش نیروی انسانی هزینه نیست، بلکه سرمایه گذاری است.

وی با اشاره به اهمیت آموزش نیروی انسانی و رفع ضعف‌های تخصصی از طریق آموزش، دانشگاه صنعت نفت، پژوهشگاه صنعت نفت و موسسه مطالعات انرژی را از مراکز مهم و سرمایه‌های شرکت برشمرد و لزوم تقویت این بخش‌ها را از برنامه‌های شرکت دانست.

حداکثرسازی نرخ جایگزینی ذخایر نفت و گاز در دستور کار

معاون وزیر نفت با بیان اینکه، حداکثرسازی نرخ جایگزینی ذخایر نفت و گاز باید در دستور کار باشد، بر ضرورت مشخص بودن سهم تولید از اکتشافات جدید و ارائه اطلاعات اکتشافات جدید با قطعیت بالا نیز تأکید کرد و گفت: هرچه اطلاعات ارائه شده به شرکت‌های بهره‌بردار قطعیت بیشتری داشته باشند، زمینه تدوین طرح جامع توسعه به شکل انعطاف‌پذیرتر و بهینه‌تر فراهم می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: فعالیت‌های توصیفی در مراحل اکتشافی باید بسط داده شود، زیرا نیاز است مخزن‌های کشف شده با قطعیت بالا در اختیار بخش توسعه قرار گیرند و ضروری است انعطاف لازم برای برای طرح جامع و اجرای قرارداد‌ها وجود داشته باشد.

اکتشاف در مناطق کمتر توسعه یافته باید تکمیل شود

وی تشریح کرد: پتانسیل‌های اکتشافی خوبی داریم که هنوز احصا نشده اند و نیاز است برای احصا این ظرفیت‌ها برنامه ریزی شود، فعالیت‌های اکنشافی چه در خشکی و چه در دریا، در مناطق توسعه یافته و کمتر توسعه یافته تمام شده نیست و به طور خاص در میدان گازی پارس جنوبی باید کار اکتشافی تکمیل شود.

خجسته مهر با بیان اینکه بایستی ساختار کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری در زیرمجموعه‌های شرکت ملی نفت ایران دایر و فعال باشد و رویکرد صادرات‌محوری در کل بخش‌ها مدنظر قرار گیرد، اظهار کرد: کسب و کار اکتشاف باید زود بازده شود و اکتشافات جدید را به زنجیره تولید اضافه کنیم.

برنامه‌های شرکت ملی نفت باید صادرات محور باشد

وی تصریح کرد: طبق برنامه‌ای که وزیر محترم نفت به مجلس شورای اسلامی ارائه داده است، همه برنامه‌های شرکت ملی نفت ایران باید صادرات محور باشند. در همین راستا باید بخش‌های علمی نیز صدور خدمات فنی و مهندسی را در دستور کار قرار دهند. هم اکنون این بخش در شرکت ملی نفت ایران فعال است، اما لازم است در تمام شرکت‌های زیرمجموعه این بخش ایجاد و فعال شود.

وی در پایان ضمن تشکر از زحمات سیدصالح هندی در دوران خدمت در مدیریت اکتشاف و همچنین ضمن برشمردن برخی ویژگی‌های مدیر جدید اکتشاف، گفت: مهندس فکور نیز در گذشته مدیرعامل شرکتی بوده اند که از لحاظ فنی و پراکندگی جغرافیایی دارای پیچیدگی‌های فراوان است و با داشتن تجریه کافی ان‌شاءالله این بار در ابتدای زنجیره تولید نفت و گاز با موفقیت فعالیت می‌کنند.

مدیریت اکتشاف باید صادرات خدمات فنی و تخصصی را آغاز کند

مهدی فکور مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران نیز در ادامه این مراسم ضمن تشکر و آرزوی موفقیت برای مهندس هندی، مدیر سابق اکتشاف، گفت: امیدوارم بتوانم امانت دار خوبی باشم و وظایف ذکر شده در حکم انتصاب به خوبی محقق شود.

وی افزود: نیروی انسانی رکن اصلی هر سازمان است و ما امیدواریم که بتوانیم در چابکی سازمانی مدیریت اکتشاف نقش خود را به خوبی ایفا کنیم.

فکور تاکید کرد: مدیریت اکتشاف باید صادرات خدمات فنی و تخصصی را آغاز و با برنامه ریزی کار خود در کشور‌های همسایه را شروع کند. پیش از این درخواست‌هایی از کشور‌های همسایه در این حوزه وجود داشته است و در آینده می‌توان این کار را عملی کرد.

فکور در ادامه بر ضرورت همکاری نزدیک مدیریت اکتشاف و شرکت‌های تولیدی تاکید و بیان کرد: امیدواریم با کمک مدیرعامل و هیأت مدیره شرکت ملی نفت ایران و همکاری شرکت‌های تولیدی، روابط و همکاری متقابل و خوبی صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: برای توسعه فعالیت‌های اکتشافی نیاز داریم که در شمال غرب و شمال شرق کشور متمرکزتر شویم و برنامه‌های اکتشافی را اجرایی کنیم.

تحقق ۱۵۰ درصدی اهداف برنامه پنج ساله ششم اکتشاف

سیدصالح هندی، مدیر پیشین اکتشاف شرکت ملی نفت ایران نیز در این نشست، ضمن تبریک و آرزوی توفیق برای مهدی فکور در این مسوولیت، به‌طور اجمالی به فعالیت‌های انجام شده در مدیریت اکتشاف طی حدود پنج سال و هشت ماه فعالیت خود در این مدیریت اشاره کرد و گفت: با مجموع اقدام‌های انجام شده، اهداف برنامه پنجساله ششم اکتشافی در حوزه کشف ذخایر نفت و گاز بیش از ۱۵۰ درصد تحقق یافته است.

وی افزود: هم‌اکنون هفت دکل روی موقعیت‌های اکتشافی در حال حفاری هستند، چهار پروژه لرزه‌نگاری عملیاتی و چهار پروژه پردازش اطلاعات در حال اجراست و ۱۱ پروژه مصوب ژئوفیزیکی در مرحله مناقصه است.

هندی با اشاره به کسب رتبه نخست اکتشافات نفت و گاز ایران (بر مبنای گزارش اکتشافات جهانی وودمکنزی) در سال ۲۰۱۹، اعلام کرد: اکتشاف‌هایی مانند نام‌آوران و ارم در ثبت این موفقیت اثرگذار بودند و پس از آن هم اکتشاف‌هایی شد که به اطلاع مردم خواهد رسید.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده