تاریخ: ۱۰ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۴۲
بازدید: ۱۶۳
کد خبر: ۲۳۵۵۶۶
سرویس خبر : زمین شناسی

تعیین آینده استخراج معادن در اعماق دریا

‌می‌متالز - در ۲۵ سال گذشته، سازمان بین‌المللی بستر دریا (ISA) مرجع تصمیم‌گیری در مورد فعالیت‌های معدنی در بستر، کف اقیانوس و زیر خاک، فراتر از محدودیت‌های صلاحیت ملی بوده است. با وجود این، ISA هنوز یک چارچوب نظارتی واضح برای استخراج از معادن در اعماق دریا (DSM) ایجاد نکرده است.

به گزارش می‌متالز، مذاکرات بر سر مقررات DSM در سال ۲۰۱۴ آغاز شد، اما اختلاف نظر در مورد تقسیم درآمد‌های استخراج آتی بین کشور‌ها باعث شده است که آن‌ها با تنش‌هایی مواجه شوند.

با این حال، در اوایل سال جاری، این فرآیند توسط دولت نائورو تقویت شد، که در ماه ژوئن یک ماده فرعی مبهم در کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حقوق دریا‌ها را فعال کرد، که به ISA مهلت دو ساله برای نهایی کردن مقررات داد..

‏ ISA قبلاً ۳۰ قرارداد اکتشافی برای توسعه منابع از میادین چند فلزی صادر کرده است که هر کدام ۱۵ سال طول می‌کشد.

در مقابل، در اواخر سپتامبر، دادگاه عالی نیوزیلند پیشنهاد منابع Trans-Tasman (TTR) برای لغو تصمیمی که این شرکت را از استخراج شن و ماسه آهن در سواحل تاراناکی جنوبی منع می‌کرد، رد کرد. این امر منجر به درخواست‌هایی از دولت نیوزلند برای تصویب قانونی برای ممنوعیت DSM و حمایت از تعلیق DSM شده است که می‌تواند بر سایر ایالت‌ها برای اعمال فشار برای اصلاح در ISA تأثیر بگذارد.

از آنجایی که DSM هنوز در مراحل ابتدایی خود است و هیچ بهره برداری در آب‌های بین المللی آغاز نشده است، جهان در یک چهارراه توسعه ایستاده است. اینکه نائورو در پیشنهاد خود موفق باشد یا نیوزلند و سایر کشور‌های همفکر ISA را برای اصلاح تحت فشار قرار دهند تا حد زیادی تعیین کنند که آیا DSM به عنوان یک صنعت بزرگ مورد توجه قرار می‌گیرد یا خیر.

نائورو و TMC

جزیره نائورو یکی از قربانیان امپریالیسم منابع است. زمین‌های زراعی جزیره با فسفات شیمیایی بالا توسط قدرت‌های استعماری متوالی از بین رفت. با وجود برخورداری از یک دوره شکوفایی کوتاه پس از استقلال در سال ۱۹۶۸، در دهه ۱۹۸۰، کشور ورشکست شد.

این جایی است که شرکت فلزات (TMC) وارد شد. قوانین ISA به هر کشور عضو این امکان را می‌دهد که از پروژه‌ها در هر آب بین المللی حمایت کند و به نفع کشور‌های در حال توسعه است. در ماه ژوئن، رئیس‌جمهور نائورو نامه‌ای به ISA ارسال کرد که در آن برنامه‌هایی برای استخراج معادن در اعماق دریا توسط Nauru Ocean Resources (NORI)، یکی از شرکت‌های تابعه TMC انجام می‌شد.

معدنکار کانادایی یکی از معدود شرکت‌های معدنی است که معتقدند استخراج از بستر دریا برای انتقال انرژی حیاتی است. آن‌ها خود را به عنوان یک شرکت پایدار و دوستدار محیط زیست معرفی کرده اند و استدلال کرده اند که صنعت معدن در اعماق دریا با استخراج زمینی بسیار متفاوت است.

اکثر سازندگان باتری و کاربران صنعتی این استدلال‌ها را رد می‌کنند. بی ام و، ولوو، گوگل و سازنده باتری کره‌ای سامسونگ SDI متعهد شده اند تا زمانی که خطرات زیست محیطی این فعالیت “به طور کامل درک نشود” فلزات تولید شده از DSM را خریداری نکنند.

“قانون دو ساله”

با استناد به قانون دو ساله، کشور‌های عضو ISA اکنون باید مجوز‌های بهره برداری DSM را در نظر بگیرند، صرف نظر از اینکه آیا مقامات مقرراتی برای حاکمیت این عمل وضع کرده اند یا خیر. ISA همچنین باید یک چارچوب نظارتی در مورد نحوه عملکرد DSM ایجاد کند.

‏ ISA بیانیه‌ای را منتشر کرد که در آن نامه قصد نائورو را به رسمیت می‌شناسد و کار بر روی مقررات معدن را از سر می‌گیرد. با این حال، ناظران تردید دارند که در دنیایی که هنوز در چنگال یک بیماری همه گیر است، دو سال چندان زمانی موثری نخواهد بود.

ممنوعیت استخراج معادن در اعماق دریا

یک ماه قبل، پیشنهادی برای ممنوعیت DSM در کنگره جهانی حفاظت از محیط زیست IUCN به تصویب رسید. از بین دولت‌ها و سازمان‌های دولتی، ۸۱ رای موافق، ۱۸ رای مخالف و ۲۸ رای ممتنع دادند. برای سازمان‌های غیردولتی و گروه‌های جامعه مدنی، با ۵۷۷ رأی موافق، ۳۲ مخالف و ۳۵ رأی ممتنع، رأی موافق‌تر به این طرح بود.

این طرح خواستار توقف DSM تا زمانی که ارزیابی‌های تاثیر دقیق و شفاف انجام شود، شد. علاوه بر این، خواستار اصلاحات در ISA برای تضمین مقررات شفاف و متمرکز بر محیط زیست شد.

این حرکت توسط بیش از ۵۰۰ دانشمند از ۴۴ کشور حمایت شده است که در مورد نیاز احتیاطی به توقف در روند فعال کردن استخراج معدن در اعماق دریا هشدار داده اند؛ و در ژوئن، یک قطعنامه پارلمان اروپا خواستار همان و اصلاحات ISA شد.

اگر نیوزلند ممنوعیت DSM را اعلام کند و با سایر دولت‌های همفکر لابی کند تا این کار را انجام دهند، فشار لازم برای وادار کردن ISA به تصمیم گیری در مورد اینکه تا زمانی که خطرات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مورد نیاز درک نشود، نمی‌تواند ادامه یابد، می‌تواند اعمال شود. به دست آورد.

با تصمیم نائورو برای استناد به قانون دو ساله، مگر اینکه فشار مدنی و دولتی قابل توجهی بر ISA برای انجام یک بررسی جامع از خطرات واقعی و ذاتی وارد شود، به نظر می‌رسد که DSM به زودی به طور جدی آغاز خواهد شد.

منبع: صنعت کار

عناوین برگزیده