تاریخ: ۱۰ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۳۰
بازدید: ۱۲۳
کد خبر: ۲۳۵۶۱۸
سرویس خبر : انرژی

زمستان نارضایتی

فریدون فشارکی، بنیان‌گذار موسسه بین‌المللی فکت گلوبال انرژی:برای بازار انرژی، این زمستان تا حدود بسیاری مهم‌ترین زمستانی است که تا به حال دیده‌ایم. بسته به شرایط آب و هوایی، پتانسیل عظیمی برای کمبود‌های منطقه‌ای و افزایش قیمت وجود دارد.

به گزارش می‌متالز، البته بازار از این موضوع کاملاً آگاه است، مانند فنری که با کاهش دما فشرده می‌شود… آیا فنر فشرده‌تر و به یکباره آزاد می‌شود و ویرانی به بار می‌آورد؟ یا فشار به آرامی کاهش می‌یابد و نگرانی‌ها از بین می‌رود؟

در حال حاضر، به نظر می‌رسد که بازار بیشترین نگرانی را درباره احتمال خرابی داشته باشد و بر این اساس قیمت‌گذاری می‌کند. اما آیا بازار درست می‌گوید؟

بیایید نگاهی در سطح بالا، به اعداد بازار نفت بیندازیم.

اولاً، قیمت‌های سر به فلک کشیده گاز طبیعی جایگزینی حدود ۵۰۰هزار بشکه در روز نفت به جای گاز (بخصوص در بخش نیروگاهی) را توجیه می‌کنند. ما بخش‌های مصرفی و مناطق جغرافیایی زیادی را می‌بینیم که این اتفاق در حال حاضر در آنجا رخ داده و بدون شک در بخش‌هایی از بازار جهانی که به راحتی نمی‌توانیم ببینیم هم اتفاق افتاده است.

درحالی‌که جایگزینی نفت به جای گاز به میزان قابل توجه معمولاً رخ نمی‌دهد، بازار انتظار چنین امری را در زمستان امسال داشته و در حال حاضر پیش‌بینی این موضوع (و تقاضای نامعمول مربوط به آن) را در محاسبات بالانس عرضه و تقاضا و قیمت نفت برآیند آن محاسبات دخیل کرده است. آن چیزی که بیش از همه بازار را شگفت‌زده خواهد کرد، این است که هوا در زمستان بسیار گرم باشد و تقریباً کل جایگزینی گاز با نفت (در بخش نیروگاهی) منتفی شود.

دوماً، تقاضای گرمایشی زمستان، یک موضوع کاملاً غیرقابل پیش‌بینی است! آب و هوای سرد به راحتی می‌تواند مصرف ماهانه نفت را تا حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با مصرف معمول افزایش دهد (و مصرف روزانه ممکن است حتی خیلی بیشتر از این در یک یا چند روز بالا برود)، در حالی که یک زمستان گرم می‌تواند کاهش تقاضای ماهانه ۵۰۰ هزار بشکه در روز را (نسبت به وضعیت نرمال) باعث شود.

در این زمستان چه اتفاقی خواهد افتاد؟ صحبت‌های زیادی در مورد احتمال رخداد الگوی آب و هوایی La Nina وجود دارد که می‌تواند به معنای زمستانی سرد در نیمکره شمالی باشد. آیا این موضوع قطعی است؟ البته که نه. یادمان باشد که پیش‌بینی‌های هواشناسی میان‌مدت در بهترین حالت حدس‌های علمی هستند.

به طور کلی، من می‌خواهم یادآوری کنم که ریسک‌های سمت تقاضا معمولاً نامتقارن هستند. اگر هوا به‌طور غیرمعمول سرد شود، تقاضای نفت می‌تواند در مقایسه با سطح انتظارات (نرمال) حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد، اما اگر هوا به‌طور غیرمعمول گرم شود، هم جایگزینی گاز با نفت و هم تقاضای زمستانی ممکن است کاهش یابد و تقاضا را در مقایسه با نرمال، ۱ میلیون بشکه در روز کاهش دهد. اگر این اتفاق بیافتد، قیمت‌های نفت می‌تواند به سرعت کاهش یابد.

در مجموع، به نظر می‌رسد که در حال حاضر بازار نفت کمی بیش از حد نگران زمستان سرد است و به اندازه کافی برای رویارویی با زمستانی گرم احتمالی در نظر نمی‌گیرد. در هر صورت، برای احتمال نوسانات قیمت ۱۰ تا ۱۵ دلار آمریکا به ازای هر بشکه در طول زمستان آماده باشید.

به طور کلی وضعیت مشابهی برای گاز می‌توان دید. اگرچه با ذخایر محدود مواجه هستیم، اما به نظر می‌رسد یک زمستان «عادی» قابل مدیریت (گرچه شاید کمی با سختی) باشد. میزان گاز مخازن شمال غربی اروپا در پایان زمستان به حدود ۴.۵ میلیارد مترمکعب خواهد رسید. این رقم ممکن است پایین به نظر برسد، اما قبلاً در مارس ۲۰۱۸ به این سطوح رسیده بودیم. گرچه وضعیت تقاضای گاز در آسیا با عدم قطعیت‌های بیشتری روبرو است، اما سطح ذخایر گاز آسیا در حال حاضر در وضعیت بهتری است و درصورت عادی بودن آب و هوا، این بازار نباید با مشکل خاصی روبه‌رو باشد.

با این حال، خریداران عمده گاز (نیروگاه‌های تولید برق و شرکت‌های منطقه‌ای توزیع گاز خانگی) کاملاً به درستی نگران احتمال رویارویی با زمستانی سرد هستند. برای مدیران، قطعی‌ترین سناریوی اخراج از کارشان این است که چراغ خانه مردم خاموش شود و یا مردم به دلیل کمبود گاز در سرما بمانند؛ بنابراین تمرکز بر روی بدترین شرایط آب و هوایی قابل درک است و کاملاً منطقی است که جانب احتیاط را بگیرند و محموله‌های گران‌قیمت LNG بخرند. امروزه خریداران تمایل دارند تا برای ضمانت عرضه، هزینه‌های بالاتری جهت محافظت خود در برابر ریسک‌های قیمتی بپردازند، چرا که آب و هوای سرد ممکن است سر به فلک کشیدن قیمت‌ها را حتی بیشتر از این در پی داشته باشد.

اما همانند نفت، یک زمستان گرم می‌تواند این نگرانی‌ها را کاهش دهد و قیمت‌ها فرو بریزد.

قیمت‌های گاز اروپا در حال حاضر بسیار بالاتر از سطوح جایگزینی زغال‌سنگ است، یا اساساً قیمت‌ها به‌گونه‌ای است که تقاضای بخش نیروگاهی از بین رفته است. اگر زمستان معتدل باشد و نیازی به کاهش تقاضا نباشد، فضا برای کاهش قیمت‌ها بین ۱۰ تا ۱۵ دلار آمریکا به ازای هر میلیون Btu در محدوده قیمتی توجیه‌پذیری جایگزینی زغال‌سنگ به گاز وجود دارد.

دقت شود که صحبت من این نیست که بازار‌ها نباید نگران باشند. هم خریداران و هم فروشندگان باید نگران باشند – پتانسیل نوسانات بزرگ تقاضا و قیمت در این زمستان قطعاً وجود دارد، اما به نظر می‌رسد که بازار در مرز یک حالت وحشتزدگی افسارگسیخته قرار دارد.

همزمان با قوی‌تر شدن این وحشت، باید به یاد داشت که ریسک‌های روند کاهشی قیمت نیز ممکن است در بازار شکل بگیرند. پیام من این است که برای هر دو نتیجه آماده باشید: هم کت و کلاه‌های ضخیم و هم ژاکت‌های نازک خود را دم دست داشته باشید برای زمستان پیش رو!

 

منبع: ایران پترونت

عناوین برگزیده