به گزارش میمتالز، «مهدی صادقی نیارکی» در نشست بررسی و تبادل نظر درباره مسائل روز صنعت لوازمخانگی افزود: صنعت لوازمخانگی در سال ۹۶ نزدیک به ۱۱ میلیون دستگاه تولید داشت که عمده آنها تحت لیسانس برندهای خارجی در کشور تولید میشد که پس از اعمال تحریمها این رقم به هشت میلیون دستگاه در سال ۹۷ کاهش پیدا کرد.
وی با اشاره به تکیه بر توان داخلی و توسعه ظرفیت برندهای ملی، گفت: در سالهای قبل خودباوری و نگاه به ظرفیتهای درون تقویت و توان فنی مهندسی بازپروری شد و در سال ۹۹ عدد تولید ما به ۱۵ میلیون دستگاه در سال رسید.
صادقینیارکی خاطرنشانکرد: امسال نیز تولید ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه انواع لوازمخانگی برنامهریزی شده است و رصد وضعیت تولید لوازم خانگی بزرگ در نیمه نخست امسال رشد حدود ۱۱ درصدی را نشان میدهد.
وی بیانداشت: همچنین شاهد افزایش سرمایهگذاری در این بخش از سوی بنگاههای فعال هستیم.
معاون امور صنایع وزارت صنعت تاکید کرد: لازم است نیازهای بازار برآورده و حقوق مصرفکنندگان از نظر قیمت و کیفیت از سوی تولیدکنندگان این بخش بیش از پیش رعایت شود.
وی گفت: سرمایهگذاریهای زیادی در این حوزه در دو سال گذشته هم در حوزه تولید و هم در حوزه توسعه و تعمیق ساخت داخل قطعات و مجموعهها اتفاق افتاده که اقدام بسیار اقدام مبارکی است و باید تداوم یابد.
براساس این گزارش، بررسی آمار عملکرد تولیدکنندگان لوازمخانگی در بخش لوازمخانگی بزرگ از ابتدای امسال تا پایان شهریورماه حاکی از رشد تولید ماشین لباسشویی و یخچال و فریزر و افت تولید تلویزیون در همسنجی با پارسال است.
در حالی که در ۶ ماهه ابتدایی سال گذشته ۴۹۵ هزار و ۲۰۰ دستگاه ماشین لباسشویی در کشور تولید شده بود، این آمار در سال جاری با رشد ۳۵.۱ درصدی به ۶۶۸ هزار و ۹۰۰ دستگاه رسید.
در بخش یخچال و فریزر نیز رشد را شاهد بودیم، بهطوری که مطابق آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت یک میلیون و ۷۰ هزار و ۵۰۰ دستگاه از آنها تولید شد که ۱۰ درصد بیش از تولید مدت مشابه سال گذشته (۹۷۲ هزار و ۹۰۰ دستگاه) است.
با این حال، در بخش تلویزیون شاهد کاهش تولید کارخانجات و شرکتهای داخلی بدیم.
در مدت یادشده ۵۵۵ هزار و ۴۰۰ دستگاه انواع تلویزیون در کشور تولید شد که ۱۰.۹ درصد کمتر از آمار مدت مشابه سال گذشته است.